hvor finder jeg Erich Nielsen og maren Nielsdatter ? i Torslev Hjørring amt .

Startet af Donald Gundersen, 27 Aug 2015 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Donald Gundersen

Hej .
Nu har jeg holdt ,  tror jeg ca. 1 åre pause med forskning , men har lidt svært med at komme igang igen , og til min gru opdaget at arkivalier er lavet om til det værre syntes jeg , nå men tilbage til min søgen ! jeg søger Christian Eriksen forældre , Christian er født i Hjørring amt Dronninglund Torslev d. 3/4 1795 opslag 83 der står Erich Nielsen og Maren Nielsdatter  som forældrene , men jeg kan ikke finde dem i folketællingerne og family serths kirkebøger osv. Jeg har Christian Eriksen i folketællingerne i  bla. 1834 o 1840 mv.
så håber der er en / nogle der kan skubbe mig lidt igang igen .
MVH.
Donald.

Gitte Johansen

Er det ham her?

Hjørring, Dronninglund, Torslev, Hedehus, , 183, FT-1801, B6766
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Thomsen   71   Gift   Mand   Husmand med jord   
Karen Christensdatter   61   Gift   Hans kone      
Christian Erichsen   7   Ugift   Deres datters slegfredsøn      
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej,

Maren Nielsdatter er født i Torslev Sogn i 1771,
opslag 67,  venstre side, midt for, Janv. 1,   Maren Hedehuset

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17127192#170628,28648363


Bemærk at Niels Thomsen og Karen Christensdatter får døbt
en datter Maren i 1769 - hun dør øjensynlig kort efter fødslen.
Opslag 66,  højre side, øverst,  5. Novbr.
venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Donald Gundersen

Hej Gitte og Henning .
Tak for hjælpen ! men jeg mangler noget om Erich Nielsen om de var gift og hvis hvornår og hvor , de står jo i kirkebogen ved Christian Eriksen s  dåb.
MVH.
Donald.

Gitte Johansen

Når der står slegfredsøn var de ikke gift.

Slegfred-barn, et. barn af en slegfred; uægte barn (jur. dog spec. om uægte barn, der ikke (i forhold til (en af) forældrene) er horebarn; se u. Horebarn). Hore- og Slegfred-Børn skulle i Kiøbstæderne døbis efter tolv Slet, og paa Landsbyerne naar de have offret med de egte Børn. DL.2–5–4. Slegfredbarn tager Arv efter Moder lige ved Egtebarn. DL.5–2–72. PJuel.​LL.S4r. Oehl. Helge.​(1814).121.124. Kongen . . vilde bede hende om at amme sine Slegfredbørn. PMøll.​ES.I.138. *Jeg hende kaared ud | Til Hustru mig at vorde . . | Men . . | Et Slegfredbarn ei skjæmme bør | Min ældgamle Slægt. Winth.​HF.151. HFEw.​SK.I. 283. KMunk.​C.41. Feilb.   overf. *Romanen er et usselt Slegfredbarn | Af Epopeen. Oehl.​Robins.82. *Den Dreng seer ud som Lykkens Slegfredbarn (dvs.: ser fattig og ynkelig ud). sa.​EA.(1820).145. Lehm.​IV.82.
fra ODS bind 20, 1942
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Donald Gundersen

tak for det Gitte, man lærer jo noget hver dag , denne kendte jeg ikke ! men står Erik Nielsen ikke som Far ?
Donald.

Gitte Johansen

#6
Jo, men der står også uægte.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com