Laurs Jensen, Kongerslev, Hellum, Aalborg

Startet af Tommy, 30 Aug 2015 - 14:07

Forrige emne - Næste emne

Tommy

Jeg søger efter Laurs Jensen's død.

Jeg har skiftet på Laurs Jensen som døde i 1724 i Nr. Kongerslev.
FS.: Skifteprotokol 1722 – 1794, Kongstedlund Gods - opslag 32- 35.

Men jeg kan ikke finde ham død i Kongerslev kirkebog:
AO: 1703, 1773, Nr. Kongerslev, Hellum, Aalborg - opslag 68/69.

Mvh.
Tommy

Lis Petersen

Hej Tommy!

Jeg har ikke fundet begravelsen, men du skal være opmærksom på at der i skiftet står at han hedder
Laurs Jensen Ovesen.

Endvidere står i kirkebogen på opslag 3, at der er både S.Kongerslev og N.Kongerslev.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Tommy

Hej Lis.

Tak skal du have.

Jeg har været fokuseret på navnet Laurs Jensen og ikke bemærket, at han hed Ovesen. Hvis det er tilfældet så har jeg fundet ham i Nr. Kongerslev 1724.

Vh Tommy

Tommy

Skiftet efter Laurs Jensen Ovesen
FS.: Skifteprotokol 1722 – 1794, Kongstedlund Gods - opslag 32- 35.

I følge skiftet skulle Laurs Jensen Ovesen og Mette Nielsdatter have følgende børn: Jens Laursen 26 år, Maren Laursdatter 24 år, Karen Laursdatter 20 år og Mads Laursen 12 år.

Jeg kan bare ikke finde børnene født i Kongerslev

Jens skulle i følge alderen i skiftet være født omkring 1698 og Maren omkring 1700 men da kb ikke begynder før 1703 kan det ikke bekræftes. Karen skulle være født omkring 1704 og Mads omkring 1712

Er der nogen som kan hjælpe eller forklarer mysteriet??

Vh Tommy

Lis Petersen

Hej Tommy!

Er du opmærksom på at Kirkebogen indeholder både Sdr. og Nr. Kongerslev + Komdrup sogne:

Det ser ud til at Nr. Kongerslev starter på opslag 102:
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn78/churchbook/source16980/opslag3411956

Jeg ser på opslag 110, at Laurs Ovesen i 1707 får en datter døbt Mette.

Du skal nok studere det lidt nærmere.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Lis Petersen

Hej igen!

Jeg ramte muligvis ikke rigtigt før med Laurs Ovesen og datteren Mette, men på opslag 118, må det være sønnen Mads der i 1714 bliver døbt:

http://www.danishfamilysearch.dk/sogn78/churchbook/source16980/opslag3412072

Her hedder faderen Laurits Jensen og moderen Mette Nielsdatter, så den virker jo god nok.

Men hvorfor han bliver kaldt Laurs Jensen Ovesen i skiftet ved jeg ikke. Det er jo forvirrende, og jeg tror du er nødt til at nærlæse alle siderne i kirkebogen og sammenligne faddernes navne, ved både Laurs Ovesen og Laurits Jensen. Der kan jo være flere døbte - eller begravelser for den sags skyld.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Tommy

Hej Lis Petersen.

Du får mange tak for hjælpen.

Ja, jeg har bemærket at kirkebogen indeholder både Sdr. Kongerslev og Nr. Kongerslev.

Det der forvirre mig og gør mig usikker er, at der både er en Laurits Jensen og en Laurits Jensen Ovesen.

Er derfor i tvivl om der er tale om samme person.

Har fundet flere børn af en Laurits Jensen og en Laurits Jensen Ovesen.
Samtidig kan jeg ikke få det til at passe med børnenes alder i skiftet

Ifølge skiftet skulle Jens Laursen, 26 år være født omkring 1698 og Maren Laursdatter, 24 år skulle være født omkring 1700 men da kirkebogen begynder 1703 kan dette ikke fastslås.

Så er der Karen Laursdatter, 20 år som ikke er at finde i kirkebogen født omkring 1703/1704 – men i 1703 på AO: 1703, 1773, Nr. Kongerslev, Hellum, Aalborg opslag 54 er der en Maren datter af Laurits Ovesen også er der Mads Laursen, 12 år som skulle være født omkring 1712 og ham du nævner er søn af Laurits Jensen.

Så det er forvirrende med Laurits Jensen og Laurits Jensen Ovesen. Men jeg vil følge dit forslag og nærlæse alle siderne i kirkebogen og sammenligne faddernes navne, ved både Laurs Ovesen og Laurits Jensen.

Vh
Tommy

Lis Petersen

Hej Tommy!

Ja, der er nok ingen anden vej at gå end at gennemgå dem alle, skrive dem ned, sammenligne fadderne og prøve at forestille sig om de evt. har hørt med til familien.
Med hensyn til alder, var man jo dengang ikke særlig nøjagtig, så du skal ikke hænge dig i en præcis alder.
Det samme kan gøre sig gældende med navnene, så Laurs Jensen Ovesen kan næsten blive til hvad som helst efter præstens "forgodtbefindende".

Nemt er det ikke, men det er jo en del af fornøjelsen ved slægtsforskning. ;)

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Tommy

Ja, det er fornøjelsen ved slægtsforskning