Vilhelm Frederiksen 1860 Fuglse

Startet af Linda Rasmussen, 01 Sep 2015 - 11:49

Forrige emne - Næste emne

Linda Rasmussen

Hej alle her inde..

Jeg leder efter Vilhelm Frederiksen

Jeg har disse data på ham.
d. 24.09.1889 bliv han far til Johannes Axel Frederiksen i Slemminge Maribo Amt

Efter folketællingen 1890 Slemminge skulle han være født i 1960 i Fuglse
Efter folketællingen 1901 Fuglse "søgt på hans kone Petrine Hansen" skulle de være gift i 1885 og han er død i 1899 Men kan slet ikke finde ham på nogle af delen hverken i Fuglse eller Slemminge

Håber nogle måske ligger inde med oplysninger om ham.

Linda

Hans Peter Christiansen

#1
Hej Linda.

Lidt fra FS: https://familysearch.org/search/collection/list#page=1&countryId=1927025

Vilhelm Antonius Frederiksen

mentioned in the record of Vilhelm Antonius Frederiksen and Petrine Hansen
Name   Vilhelm Antonius Frederiksen
Birth Date   05 Jan 1859
Age   26
Spouse's Name   Petrine Hansen
Spouse's Birth Date   15 Nov 1863
Spouse's Age   22
Event Date   15 Nov 1885
Event Place   Hunseby, Maribo, Denmark
Father's Name   Christoffer Bretfeldt
Mother's Name   Ane Johanne Nielsen
Spouse's Father's Name   Jens Hansen
Spouse's Mother's Name   Juliane Pedersen

Som altid - fund på FS skal kontrolleres i KB
Mvh HP


Linda Rasmussen

Tak for hjælpen med at finde en fødsels sted og dag

Jette Frederiksen

Hej Linda...

Jeg har familien i min ane træ, hvis du har brug for oplysninger, så lad mig det vide ..her eller per email .


MVH Jette Frederiksen



Linda Rasmussen

Hej Jette

Har sendt dig en mail

sanne rasmussen

Hej Linda

Jeg er efterkommer efter Petrine Hansen ( min oldemor), dog i hendes andet ægteskab med Hans Peter Rasmussen.

Vilhelm Frederiksen dør 30-3-1892 i Maribo landsogn, hvor han bor og arbejder på Maribo Ladegård.

Petrine Hansen har et hårdt og omskifteligt liv herefter - er du interesseret i at vide mere om dette? Jeg har forsket i hendes slægt, hvis du er interesseret i dette.

Johannes Aksel Frederiksen har 2 helsøskende og 4 halvsøskende, hvoraf Valborg Kok født Rasmussen var min mormor- vil du vide mere om dem?

Hvordan er din relation til slægten? Måske har du nogle oplysninger om familien

Mvh
Sanne Rasmussen

Linda Rasmussen

Hej Sanne

Lyder spændende.
Petrine og Vilhelm er min mands oleforældre.
Vil gerne Har lidt om Petrine Hanse men ikke meget

Hilsen Linda

sanne rasmussen

Hej Linda

Her er hvad jeg har skrevet om Petrine Hansen:


Petrine Hansen f.15-11-1863 og døbt 20-12-1863 i Nebbelunde Sogn, Maribo
Amt  som datter af skrædder Jens Hansen og Juliane Pedersen en måned før forældrene gifter sig. ( faddere var Karen Jørgensdatter, der bar barnet, Hans Christensen, Rasmus Larsen og Frederik Hansen)
Petrine vokser op med begge sine forældre i et tilsyneladende stabilt hjem, hvor faderen er skrædder. Petrine er  gift 2 gange. Første gang med arbejdsmand Vilhelm Antonius Frederiksen Bredfeldt. Han dør i 1892, hvor de bor i et familiehus under Maribo Ladegård og hun står alene med 2 små børn og er tillige højgravid. Petrine flytter som enke rundt efter arbejde. I 1896 er hun bosat i Nykøbing Falster og kan ikke længere klare forsørgelsen af sig selv og sine 4 børn. Nummer 4 er er født udenfor ægteskab. Hun ansøger om fattighjælp hos Udvalget for Fattigvæsenet i Nykjøbing, som sender ansøgningen videre til Fuglse Krønge Kommune.
Uddrag fra forhandlingsprotokol for fattigsager i Fugles- Krønge Kommunes sogneråd1872-1915:
Brev til Fattigvæsenet i Nykjøbing d. 18-7-1896
"I henhold til det ærede udvalgs skrivelse af 7-7-1896 angående enke Petrine Frederiksen Bredfeldt og i hengiven heraf meddeles, at man er villig til at modtage hende hjem på fattiggården i Skottemarke her i kommunen og ønsker at udvalget vil sende hende hjem".
Petrine og hendes børn bor så på fattiggården i Skottemarke i flere år. Mens hun bor fattiggården får hun yderligere 2 sønner udenfor ægteskab. Hun møder Hans Peder Rasmussen, mens hun bor i Skottemarke.  De bliver borgerligt viet i Rødby d. 1-5-1907. Efter giftermålet flytter hun rundt sammen med ham efter landarbejde. De får et fælles barn i Øster Ulslev.
De bor i Pårup, Østofte sogn, da han dør i 20-10-1919 og er begravet. Petrine bliver boende i Pårup, Østofte sogn (Matrikel 36 a) Ved FT 1921 bor hun der med sin mor og sin søn Bernhard og datter Valborg.
Senere arbejder hun først på Knuthenborg Gods og får siden aldersrente og
bosætter sig med sin søn Bernhard i et hus i Maglemer tilhørende Knuthenborg Gods (svarende til der, hvor Lærkevej 6 ligger i dag) indtil sin død 10-10-1939. Hun begraves d 16-10-1939 fra Hunseby Kirke.

Lidt om hendes børn:
Johannes Aksel Frederiksen f. 24-9-1889 i Udstolpe, Slemminge sogn.
Carl Georg Valdemar Frederiksen f 11-3-1887 i Kampehave Slemminge sogn. Død 1-3-1904 på Sakskøbing sygehus
Dagmar Vilhelmina Marie Frederiksen f.28-5-1892 i Ågabet, Maribo sogn.

Ejnar Harald Hansen f. 8-2-1895 i Maribo by. Da bor familien i Sibirien 276 i Maribo (Skræddersvend Hans Nielsen er udlagt som barnefadder).
Bernhard Henry Hansen f. 8-2-1897 i Skottemarke sogn. Ifølge Alimentationsregister Maribo amt 1864-1930  er Johannes Alexander Andersen, smed i Elkenøre udlagt som barnefader.
sag nr 114 i 1900
Hjalmar Viggo Hansen f. 28-3-1901 i Skottemarke sogn.  Ifølge Alimentationsregister Maribo amt 1864-1930  er Valdemar Frederik Nielsen, Ungkarl i Kartofte udlagt.
sag 53 i 1904 ( ar 48/46-1904)
Valborg Kirstine Rasmussen f 23-3- 1908 i Øster Ulslev sogn

Jeg sender dig en privat mail om hendes børns familier og nogle spørgsmål jeg har om vores fælles familie.

Jeg lægger noget op senere om Petrines aner

Mvh
Sanne



Linda Rasmussen

Hej Sanne

sikke en masse brugbart du har fundet Tak

Linda

sanne rasmussen

Hej Linda

Jeg har sendt dig en personlig besked med Petrines efterkommere

Her er lidt om hendes Forældre og bedsteforældre

Jens Hansen f.1-7-1834 og døbt 17-8-1834 i Hillested sogn, Maribo Amt. Han vokser op i Hillested svarende til der hvor Strædet 11 ligger i dag. Han bliver konfirmeret i påsken 1849 og får g i kundskaber og g i opførsel, så lidt fræk har han nok været. Han bliver skrædder og bor til leje med sin familie forskellige steder i Norre- området, Nebbelunde sogn i det meste af sit voksne liv. Han bor i 1860 til leje hos Dorthe Hansdatter i Norre og bliver gift med hendes datter d. 20-12 1863 i Nebbelunde sogn, Maribo amt
Juliane Pedersdatter f.1-1-1840 og døbt 15-3-1840 i Nebbelunde sogn, Maribo Amt og vokset op i Norre. Hun er konfirmeret i 1854 i Nebbelunde og får g for kundskaber og mg for opførsel. I 1870 bor hendes mor hos Jens og Juliane og de har en 11-årig plejesøn Ole Samuelsen, der forsørges af fattigvæsenet .Parret flytter som ældre til Hillested og Jens dør der d. 28-9-1918 og begraves i Hillested sogn 2-10-1918. Som enke flytter Juliane til sin datter Petrine i Pårup, Østofte sogn, hvor hun dør d. 10-4-1924. Hun begraves d.16-4-1924 i Hillested.
Om Juliane har hendes barnebarn Valborg berettet, at hun var meget overtroisk. Bl.a. skulle Valborg et år ved juletid slå på hendes frugttræer i haven med en kæp for at jage de onde ånder ud for at sikre høsten det kommende år. Der skulle også lægges halm eller kviste ved dørtrinene ind ved huset for at holde onde ånder ude.

De får børnene:
Petrine Hansen
Hans Peder Theodor Hansen f.16-3-1866 i Nebbelunde sogn. Han bliver boende i Norre og bliver gift med Anne Cecilie Poulsen fra Skørringe sogn
Fredrik William Hansen f.22-11-1870 i Nebbelunde sogn
Carl Fribo Valdemar Hansen f.20-4-1875 og død 9-5-1890 i Nebbelunde sogn af Phthisis. Et ord som blev brugt om lungetuberkulose.

Morforældre:
Hans Jørgen Jensen f. 1792 og døbt d.11-11 1792 i Holeby sogn, Maribo amt. Konfirmeret i Holeby 1. søndag efter trinitatis 1808
Han er skrædder og husmand. Hans hovedernæring er som der står i FT 1845 er skrædderiet og han har flere lærlinge. Han bor hele sit voksne liv i Hillested først som indsidder og senere som husejer, der hvor Strædet 11= Matrikel 105 B ligger i dag i Hillested.
Han dør d. 8-2-1859 af halssyge og begraves d.14-2-1859 i Hillested.
Hans Jørgen var gift med
Sidsel Jørgensdatter f. i 1809 i Hillested Hun døbes i 1809og konfirmeres i 1824. Som enke lever hun af sin huslod. I 1880 er datteren Karen Marie blevet ejer af huset og har sin mor boende. Sidsel dør d. 24-11-1879 i Hillested og begraves d.1-12-1879.

De får børnene:
Jens Hansen
Peder Hansen f. 22-5-1836 i Hillested
Karen Marie Hansdatter f.4-11-1840 i Hillested. Dør d. 27-5-1744 af brystsyge
Karen Marie Hansen f. 20-10-1845 i Hillested. Hun bliver gift med Jens Peder Matzen fra Broager i Sønderjylland.
Sara Kirstine Hansen f. 3-10-1849 i Hillested



Farforældre:
Peder Iversen f. 26-7-1811 i Lille Sædinge, Sædinge sogn, Maribo amt og døbt 14. søndag efter trinitatis samme år og sted. Han er også konfirmeret i Sædinge i 1826. Ser ud til at bo i Landø i Sædinge sogn på det tidspunkt. Kirkebogen er desværre for utydelig til at se hvordan hans kundskaber og opførsel er.
Peder går i murelære og er i sit voksne liv "muurmester" og husmand i Norre by, Nebbelunde sogn. Han bor sammen med sine forældre og med sin hustru og børn de første år af ægteskabet.
Han dør d. 29-6-1858 i Norre og begraves d. 5-7-1858 i Nebbelunde sogn.

Han er d. 16-11- 1833 i Nebbelunde sogn  gift med
Dorthe Hansdatter f. 1799 i Gerringe, Tirsted sogn, Maribo amt. Hun er hjemmedøbt og frembåren i Tirsted kirke d. 1-2 -1799. Jeg kan ikke finde hendes konfirmation. Hun er ved giftermålet tjenestepige på Danstedgård.
Efter sin mands død bliver hun boende i Norre. Bor først alene med sin datter Juliane og lever af sin jordlod og har en plejedatter. Senere overtager Juliane og hendes mand Jens husmandstedet og Dorthe bliver boende til sin død d. 31-3-1880 og begraves i Nebbelunde d. 7-4-1880.

De får børnene:
Juliane Pedersen
Karen Margrethe Pedersen f. ca. 1834
Lars Peder Pedersen f. 11-7- 1844 I Nebbelunde

Hilsen Sanne




Linda Rasmussen

Hej Sanne

Har svaret på beskeden, men kan se at det meste har du selv.

Jeg hæfter mig ved af Karen Marie Hansdatter barn af Hans Jørgen Hansen og Sidse Jørgensdatter dør 1744 men er født i 1840 så går ud fra at hun dør i 1844 og ikke 1744