Magdalenes død

Startet af C. Thomsen, 25 Maj 2011 - 22:26

Forrige emne - Næste emne

C. Thomsen

Hej alle

Jeg har fundet Magdalenes død i kirkebogen fra Nustrup sogn 1831-1850 opslag 278 nr. 2, men jeg kan ikke tyde, hvad der står efter hendes navn.. :/ Vil nogle gøre et forsøg? :)

Mvh Christian

Anne Mortensen

Jeg gør et forsøg.

Husk at oplyse amt.
Det hjælper også at du skriver hele hendes navn og hvilket år.
----------------------

Du mener vel ikke hendes efternavn som er Pedersen.

Gmd. Berthel Bartholins Enke i Brund____ 36
------------------------
Kan være denne Berthel der er blevet gift igen:

haderslev, Gram, Nustrup, Brundelund Bÿe, Gaard, 4, FT-1845, C1232
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Berthel Johannes Bartholin 47  Gift  Gaardmand Oxenvad
Maren Thomsen 30  Gift  hans Kone Nustrup
Lauritz Berthelsen Bartholin 14  Ugift  Deres Børn Ibid[Nustrup]
Søren Berthelsen Bartholin 12  Ugift  Deres Børn Ibid[Nustrup]
 
-------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Alice Oppenheim

#2
Jeg læser:

1844: 1.Februar/7.Februar; Magdalene Pedersen, Indsidder? Berthel Bartholins Htr i Brundelund, 36 år (468)

Hvis hun er "Enke", er hun den længestlevende. Det er meget sjældent, den afdøde ægtefælle gifter sig igen ..?! Jeg tror (og synes) der står en forkortelse for "Hustrue": "Htr".

Enkemand Berthel Johannes Bartholin gifter sig i septemper 1844 med Maren Thomsen .... samme KB opslag 199

-----------------------------------------------
Hvis man er i tvivl om, hvad der står, så er det altid en god idé at sammenligne med nogle andre indførelser i samme KB ... Der står samme lille forkortelse ved nogle af de andre kvinder, fx ved #12 i 1843; Sophie H. Charlotte ... ___ Jørgen Paulsens Htr i Kolsnap. Jørgen Paulsen har (også) en ny kone i FT-1845. Også han gifter sig (som "Enkemand") i 1844. Se samme KB opslag 200...

C. Thomsen

Hej Alice og Anne!

Nu bliver det hele lidt forvirrende.. Det kan være det er den forkerte Magdalene, som jeg har fat i, da hendes mand gerne skulle hedde Jes Hansen Pedersen.. Kan det andet være hendes far?

Mvh Christian

C. Thomsen

Men tak for jeres arbejde! :)

Alice Oppenheim

#5
Nu bliver det hele lidt forvirrende.. Det kan være det er den forkerte Magdalene, som jeg har fat i, da hendes mand gerne skulle hedde Jes Hansen Pedersen.. Kan det andet være hendes far?

Det er jo svært at sige. Denne Magdalene var i hvert fald ikke gift med en Jes. Hvor har du set det?— Og nej, hun har ikke været gift med sin Far. Den slags findes der love imod!  ;D


C. Thomsen

Jeg kan måske kaste lidt lys over forvirringen i denne sag. Magdalene er som sagt sammen med en anden mand Jes Hansen Pedersen, som hun får en datter, Johanne Jesdatter Hansen med. Begge forældre er døde i 1846, da Johanne bliver konfirmeret. Så må Jes være død som den første af de to forældre. :) Det kan vel være muligt? Og derved kan det sagtens passe med, at hun har været enke.

Mvh Christian

Anne Mortensen

Hej Alice

Jeg græmmer mig  :-[

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Nu er der 2 indslag om de samme personer -  dette link er fra Opslag
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,14421.msg73254.html#new
------------------------
Her hedder Magdalene Heinsen (som jeg lælser det) og ikke Pedersen ved Johannes konf.
------------------------
Håber ikke jeg forvirrer - holder en pause og ser hvad Alice kommer frem til.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

C. Thomsen

Hej Anne
Det er også mit indlæg, men jeg har skrevet det forkerte efternavn... Igen jeg underskylder!

Mvh Christian

Alice Oppenheim

Hej Anne.
Tag en kop kaffe og kom over det. Det er jo stadig tidligt på dagen, og både du og jeg kan endnu nå at skrive langt værre sludder :D

C. Thomsen

Hej Alice

Du spurgte hvor jeg har set, at Magdalene var gift med en Jes. Det har jeg ikke set nogen steder direkte, men ved Johanne Jesdatter Hansen's fødsel er hun anført som Jes's hustru, så må de vel være gift?
Johanne Jesdatter Hansen's fødsel har Anne Mortensen hjulper mig med at finde:
Haderslev
Nustrup 1814-1830
1830
opslag 53
Johanne Jesdatter Heinse

Alice Oppenheim

Den MAGDALENE PEDERSEN, der findes død i 1844, var gift med BERTHEL JOHANNES BARTHOLIN i Brundelund allerede i juli 1831, da hun blev Mor til LAURITZ (opslag 3 i KB).

Den MAGDALENE, der er Mor til JOHANNE, kaldes MAGDALENE HEINSEN, og hun levede i Kolsnap.

Jeg tror, det er 2 forskellige kvinder — men det bedste ville være, at finde vielsen mellem MAGDALENE og BERTHEL!

C. Thomsen

Hej Alice

Jeg vil prøve at søge i kirkebøgerne efter hvad du skriver :) Tak for hjælpen!

Mvh Christian

Alice Oppenheim

#14
JOHANNE har en søster:

Name: Maria HeinsenGender: Female
Baptism/Christening Date: 04 Aug 1833
Baptism/Christening Place: NUSTRUP, HADERSLEV, DENMARK
Father's Name: Jes Pedersen
Mother's Name: Magdalena Heinsen


Altså er det 2 forskellige kvinder !

-------------------------------
PS: BERTHEL & MAGDALENE PETERSEN ankom til Nustrup i 1828 fra Oxenvad (Tilgangslisten opslag 94)

C. Thomsen

Tak for din info Alice! Det har hjulpet mig til at finde Maria's konfirmation, som jeg skrevet i et andet emne: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,14421.0.html
Jeg forstår ikke rigtig så meget af tingene lige nu, da pigernes forældre ikke står som afdøde i Maria's konfirmation, men hun er i pleje i 1845. Gad vide hvad der er sket med deres forældre??

Alice Oppenheim

Haderslev, Gram, Nustrup, Kolsnap, Gaard, 17, FT-1845, C1232
Peder Jensen Smidt 57??  Gift  Gaardmand Arrild
Anna Cathrine Lund 30  Gift  hans Kone Kolsnap
Peder Jørgensen Ebsen 23  Ugift  Tjenestefolk Vester.. ??
Hans Iversen Bonde 22??  Ugift  Tjenestefolk Skrydstrup
Johanne Maria Kjær 22  Ugift  Tjenestefolk Simmersted
Ludvig Smidt 14  Ugift  Pleiesøn Gabel
Maria Heinsen 13  Ugift  Pleiedatter Kolsnap
Chresten Hansen Kok 38  Ugift  Patient Rundtoft??
Mads Mortensen Bek 31  Ugift  Patient Stenderup

Anne Mortensen

Nu bliver det meget forvirrende med de forskellig tråde om samme personer.

Det er ved Johanne's konf. der bliver oplyst at forældrene er døde.
Det er ikke noteret ved Maria's konf. - men det er vel ikke samme præst/kordegn der skrevet i kirkebogen ?
----------------------------
Det ender med at de samme oplysninger kommer i alle tråde som f.eks. FT 1845 som du har fået af både Alice og mig 2 forskellige steder.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

C. Thomsen

Jeg har lavet en ny tråd, hvor jeg prøver at opsummere :)

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,14437.0.html

Mvh Christian