Ægteparet Anders og Marie Katrine JENSEN FRA Them hvor blev de af efter 1881

Startet af Edel Fruergaard, 29 Jul 2013 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Edel Fruergaard



  Da jeg før har fået hjælp her i forum prøver jeg igen, jeg søger oplysninger om mine Oldeforældre
  Anders Jensen født i Gammelstrup   d 20-01-1848. K.B.1813-1857 opslag 66 no. 03 og hans hustru
  Marie Katrine født Jensen d 10-05-1856 i Moselund ,Bording. K.B. 1855-1865. Hvor blev de af
  efter min Bedstemor blev født i Them By Skanderborg d 23-03 1881.
   De oplysninger jeg mangler er hvor døde de samt hvor er de begravet .
   
     Med venlig hilsen Edel 

Knud Avo Pehrson

Hej Edel

Hvad hedder din bedstemor, for jeg syntes ikke at jeg kan finde hende i KB for Them, Vrads, Skanderborg. :-)

Hilsen
Knud Avo Pehrson, Sverige
Knud Avo Pehrson
Sverige
Medlem af DIS Danmark

Edel Fruergaard

   
   Min Bedstemor blev født d 24-03 år 1881 i Them. Hun står i K.B. for Them, Vrads, Skanderborg
   1878-1892 opslag 94 no.11 hun blev døbt d 29-07 Ane Andersen.
   Det er hindes Forældre død, og hvor de er begravet jeg ikke kan finde
      Mvh.  Edel   

Inge Hedal

Hedder hendes mor Ane Katrine i stedet for Marie Katrine?
Mvh. Inge

Edel Fruergaard


    Ja hun står som Ane Katrine Jensen ved min Bedstemor,s  Dåb, men hun er døbt Marie Katrine
   i K.B. fra Bording, Hammerum, Ringkøbing 1855-1865. ops.66 no 03       jeg ved ikke hvorfor hun bruger navnet .
   Ane Katrine, da hindes ælste datter bliver gift i Feldingbjerg Kirke skriver Præsten også Ane
   Katrine Jensen
       
     Hilsen Edel           

Gitte Johansen

Hej Edel

Nu kan jeg se, den ældste datter kom i pleje.

Gjorde din bedstemor også det?

Hvis ikke, hvad har du så af oplysninger om hende?

Konfirmation, vielse osv.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Nu har jeg selv fundet konfirmation på din bedstemor, samme sted som de andre søskende, nemlig i Feldingbjerg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Edel Fruergaard


          Ane Katrine  og Anders Jensen fik 3 børn min Bedstemor og hindes store søster som blev
     født år 1878 i Hestlund Bording .Og så Jens Kristian Jensen som døde i København 1932.
    de var alle sat i pleje i Feldingbjerg  Fjends,  men to forskelige steder de to søster med Fattihjælp
   fra Ringkøbing. Amt  så Forældrene må jo være døde . Pigerne var 11  og 9 år da de kom i pleje.
    Jens Kristian ved jeg ikke hvor gammel var .

        Mvh     Edel

Inger Toudal

Hej Edel

Ved Ane Andersens dåb i Them 1881 er en af fadderne enke Ane Marie Kristine Pedersen, Them Mark. Det er vel Anes mormor. Ved du hvor og hvornår mormoderen dør?

Her ses familien ved folketællingen 1880:

Ringkøbing, Hammerum, Bording, Hestlund, Hestlund By, En Hus, 2, FT-1880, C7063
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Marie Kristine Pedersen   54    Enke   Husmands Enke Jordbruger      Finnerup Sogn Viborg Amt [Finderup]
Jesper Peder Jensen   25    Ugift   Tjener Moderen      Her i Sognet [Bording]
Jens Chr. Andersen   2    Ugift   Pleiebørn      Her i Sognet [Bording]
Ane Marie Kristine Andersen   1    Ugift   Pleiebørn      Her i Sognet [Bording]
Søren Rasmussen   56    Enke   Arbeidsmand      Her i Sognet [Bording]
Anders Jensen   33    Gift   -      Gammelstrup Sogn Viborg Amt
Marie Katrine Jensen   22    Gift   -      Her i Sognet [Bording]

De to ældste står allerede her som plejebørn, så grunden til, at alle tre børn bliver sat i pleje i Feldingbjerg sogn, er ikke nødvendigvis at forældrene er døde. Som Gitte skriver, bliver de alle konfirmeret i Feldingbjerg.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Edel Fruergaard


   Hej Inger nej jeg kan heller ikke finde Mormoderen,s  død har prøvet at lede i F.T. og K.B. fra 1881 og frem til  årgang 1920 både i Them og Bording Sogne hvor hindes mand Jens Jensen Klok
  er død år 1880.   Marie Katrine Jensen havde også en søster der hed det samme som hinde selv
  hun var også Plejebarn hos en Moster i Holstebro.  Hvor kan jeg finde ud af hvorfor de blev sat i pleje.
       
    Mvh   Edel
   

Inger Toudal


Jeg linker lige til dine andre tråde om familien:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,39742.0.html

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,62292.0.html

Datteren Ane Marie Kirstine bliver viet i 1899 (Feldingbjerg, Viborg amt, 1892-1905, opslag 119, nr. 4).

Datteren Ane bliver viet i 1903 (Hjerk, Viborg amt, 1892-1909, opslag 101, nr. 11).

Ved sønnen Jens Christians vielse i Nyborg 1911 (Nyborg, Svendborg amt, 1909-1912, opslag 328, nr. 53) oplyses det, at forældrene er døde. Jeg mener der står, at brudgommen har attest fra Svostrup, dateret 22.9.1911.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Edel Fruergaard


     Tak  Inger for din svar.  Den attest fra Svostrup, der står nederst da Jens Kristian blev gift i
     Nyborg 1911 opslag 77 no 45 er det for at han var bosat der inden han giftede sig,  eller er det
     bevis på skilsmissen .  Måske døds attest på Forældrene. 

          Mvh    Edel

Inger Toudal

Hej Edel

Jeg vil mene, at attesten fra Svostrup kommune drejer sig om, at Jens Christian ikke har modtaget fattighjælp - eller hvis han har, at han har betalt den tilbage. I Fattigloven af 1891 står der i § 42 bl.a.

"Naar en Mandsperson i Løbet af de sidste 5 Aar her i Landet har nydt
Fattigunderstøttelse, som ikke er tilbagebetalt, er han ikke berettiget til at indgaa
Ægteskab, medmindre Fattigbestyrelsen for hans Forsørgelseskommune dertil
meddeler Samtykke." (Citat fra http://www.h58.dk/Fattigv/Fattiglov_1891.pdf)

Men det vil jo sige, at han på et tidspunkt har boet i Svostrup sogn.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Edel Fruergaard

                                               
               Tak igen Inger
       
    Hvor kan jeg se om Jens Kristian har modtaget fattighjælp, jeg ved at den ældste søster fik hjælp
  fra Ringkøbing Amt .Det står der i F.T.1890 da hun var Plejebarn i Feldingbjerg ,men ud for  Bedstemor
  står der ikke noget om fattighjælp.  Hvordan finder jeg ud af hvornår de er sat i pleje ,kan man finde det
  på Arkivet i Viborg ,og hvor forældrene er døde ,sidste bopæl for Anders og Marie Katrine var jo i Them
  da min Bedstemor blev født. Håber nogen ved noget om dem, for jeg har ledt efter dem både i K.B. og F.T
  de år der ku være aktuel.
       
        Mvh  Edel
 

Inger Toudal

Hej Edel

Måske kan du finde noget på Silkeborg Arkiv http://www.silkeborgarkiv.dk/det+har+vi
For Them, se især http://www.silkeborgarkiv.dk/det+har+vi/arkivalier Kommunale arkivalier

- og lokalarkiverne i området, se http://www.silkeborgarkiv.dk/om+arkivet/arkivsamr%C3%A5det

- eller måske Æ Fjandboarkiv http://dom.viborg.dk/db/Bibliotek.nsf/Alle/BA914C5307EB7875C12572BB00360016?OpenDocument

Der kunne også være noget i Bording, hvor de to ældste børn er født:

http://www.bibliotek.ikast-brande.dk/vi-tilbyder/lokalhistorie
http://www.bibliotek.ikast-brande.dk/vi-tilbyder/lokalhistorie/afdelinger

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Edel Fruergaard


     Hej endnu engang tak Inger for de Links ,jeg er ret ny i Slægtsforskning, er jeg ikke helt klar over
    hvordan jeg kan få gavn af dem. Skal man selv møde op eller kan jeg gå online og søge,
     Mvh   Edel

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Edel Fruergaard



                    Tak Inger T  så må jeg en tur til Silkeborg .
     Fandt Jens Chr. Jensen i F.T. 1911 Svenborg, Nyborg opsl.65 nr.1
    hans sidste bopæl inden Nyborg var Bording .
             Mvh.  Edel.

Edel Fruergaard


  Jeg prøver igen om jeg kan gå hjælp her i forum, har ledt efter mine Oldeforældre snart i øst og
  vest . Har nu fundet Marie Katrine Jensen med en ny mand,

  K.B. Odder. S.  Hads. H. Århus . A. 1873- 1891 c377/a018
opsl. 48 nr, 1.
     
                               Coupoleret

  Ungkarl røgter Simon Larsen 36 år Ondrup

Fraskilt Hustru Ane Marie Katrine Jensen 32 år

Vidne, Gmd. Niels Pedersen af  Ondrup
Murer. Kristian Skov ibd,

Gift i kirken d. 2de. Febuar 1889.

ude til højre står der at hun har fået Kongelig bevilding d.19-12 -1888
til at betragtes som fraskilt sin bortløbende forrige Mand  Anders Jensen og Øgte?

ku ikke læse det sidste.  Mvh.  Edel.

Inge Hedal

Hej
Kongelig Bevilling af 10/12 88 til at betragtes
som fraskilt sin bortløbne forrige
Mand, Anders Jensen, og ægte denne

Med "denne" menes der selvfølgelig røgter Simon Larsen.
Mvh. Inge

Edel Fruergaard


  Tak for dit svar Inger ,det regnede jeg også med men var ikke sikker på at jeg læste rigtig
  har fundet Simon og Ane Marie Katrine;s Børn

                        K.B. 1871-1932  Odder. S. Hads. H. Århus.A.

                                  Fødte drenge
opsl. 19 nr, 15

Frederik Herman Larsen   hjemmedøbt d.1-6 1886   Fremstillet i Kirken d.6-6..1886

Søn af Fruentimmer Marie Katrine Jensen, udlagt barnefader Simon Larsen begge af Tillerup

1. Fadder Forpagter Peder Hamsen;s hustru, 2. Mette Marie Hansen 3. Forpagter Peder Hansen
4.Husmd. Anders Sørensen 5. Ungk. Anton Rasmusen alle af Tillerup.



   Igen en Pige født år 1888 d.19-11. samme Kirkebog ops.113. nr.53

   Else Marie Sofie Andrea Jørgine Larsen.   Døbt i Kirken d. 17-3-1889
  Forældre er Arbejdsmand Simon Larsen og Ane Marie Katrine Jensen af Ondrup.

  Fandt dem igen i F.T. 1901 Kirkeby, Gjellerup, Hammerum. H  Ringkøbing .Amt.
ops.248.nr 1.57 .

   Så er de væk igen, har ikke ku finde Konfirmation på de to børn,
   ude i sidste kolonne står der ved hvilken år gift 1882 menes der da hun var gift med Anders Jensen,det ser også ud til der er 3 børn døde er det mon min Bedstemor, søster og bror.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe , for jeg er gået helt i stå ,ligesom de er fundet ,så er de væk igen.   (  Og hvor er Anders mon løbet hen ?  )

      På forhånd tak .  Edel .


   




Inger Toudal

Hej Edel

I FT-1901 står der, at Simon Larsen og (Ane) Marie Katrine blev gift i 1882 - det må være en fejl, for det var jo i 1889.

Endvidere står der, at de har fået i alt 8 børn, hvoraf de 3 lever og 5 er døde. Mon der kan findes flere børn døbt eller døde i enten Odder eller Gjellerup sogn?

Det kan være spørgsmålet er blevet misforstået - måske har de fået 5 børn, hvoraf de tre er døde, for der står jo to børn i folketællingen.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 31 Okt 2013 - 21:13

Endvidere står der, at de har fået i alt 8 børn, hvoraf de 3 lever og 5 er døde. Mon der kan findes flere børn døbt eller døde i enten Odder eller Gjellerup sogn?

Det kan være spørgsmålet er blevet misforstået - måske har de fået 5 børn, hvoraf de tre er døde, for der står jo to børn i folketællingen.


Det var noget sludder jeg fik skrevet

Skal selvfølgelig være: i alt 8 børn, hvoraf de 5 lever og 3 er døde.

Det kan være spørgsmålet er blevet misforstået, så Marie Katrines 3 børn fra første ægteskab er regnet med.
Der står jo 2 børn af andet ægteskab i folketællingen.

Desværre står der ikke i folketællingen, hvilket sogn de boede i, før de flyttede til Gjellerup.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Edel Fruergaard


    Hej Inger mange tak for dit svar til mig.
   
    I F.T. 1901 står der at hun er gift 1882 skal det forstås, sådan at det er Anders Jensen hun er gift
   med .Får jo først skilsmisse bevilling d. 19/12-1888 .   Med hensyn til de 8 børn kan jeg kun finde
  de to hun får med Simon Larsen, de tre første børn må være talt med . Det må være min Bedstemor
søster og bror ellers kan jeg ikke få det til at passe .Kan ikke finde Konfirmation for de to sidste
søskende, er forældrene meldt ud af folkekirken der stå jo i F.T.1901 at de er medlem af Frelsens hær.  Kan man finde skilsmisse bevilling for Anders Jensen og Marie Katrine på Lands arkivet.
så komme vidrer den vej

   Er der en der ved noget om når børn blev sat i pleje med fattig hjælp, de tre børn kom til
   Feldingbjerg. S  Fjends. H  som plejebørn de to piger med fattig hjælp fra Ringkøbing A.
   
     På forhånd tak .    Edel