Det ser ud til at AO og DDA er nede nu

Startet af Leif Sommerdal, 12 Feb 2011 - 10:11

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg går ud fra, at jeg ikke er den eneste med problemer?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Sørensen


Leif Sommerdal

Det er altid dejligt at blive bekræftet - tak for det  :)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Thestrup-Bjørn

#3
Det er selve Statens Arkivers hjemmeside, der er nede.

Daisy kan man således heller få kontakt med.

Efter min mening, meget uheldigt lige i deres åbningstid.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Laila Olsen

Hej Thestrup-Bjørn,

Efter min mening er det overordentlig heldigt, at det er midt i deres åbningstid.

Så kan det være, det er udbedret allerede inden de møder mandag morgen.

Hilsen Laila
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Kirsten Woetmann

Ja hvis de ved der er problemer

Vh. Kirsten Woetmann

Inge Johansen

Ja lad os håbe det går nogenlunde hurtigt. Utrolig så afhængig man bliver af internettet.
Go'weekend
Hilsen Inge

Bente Dahl Nielsen

Hej

Dejligt at kunne se her, at også andre har samme problem, så er det da ikke MIN computer.
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Erik Hansen

Ja!!
Håb der der snart sker noget.
Men der plejer bare ikke at blive lavet IT-Arbejde i Weekenden.
ØV.

Lise Hviid

Lidt surt, når endelig man har bestemt sig for at bruge weekenden på det.

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Lars Bo Foller Larsen

tror du de trykkede på sluk knappen da de gik hjem fredag  :D
mvh
Lars Foller Larsen

Charlotte Thomsen

Super irriterende når man endelig har fundet alle papirer, mapper og lysten frem til at grave i slægten...

Nå, satser på næste weekend...


Teis Thomsen


Surt, man ikke er IT administrator på sa, så havde man tilsyneladende fri i weekenden.

Der er godt nok forskel på hvad man mener er vigtigt....

Så - god weekend alle, finder vel nok på noget andet :)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Leif Sommerdal

Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Tommy

Nu har jeg besluttet mig for at skulle bruge weekenden til slægtsforskning også er arkivalieronline nede
det er bare surt.

Charlotte Almar

Virker heller ikke søndag middag :-(

Hilsen Charlotte Almar.

Erling Haagh

Der er desværre problemer med internetforbindelsen til Statens Arkiver. Problemet ligger højst sansynlig i forskernettet.
Der er sendt fejlmeddelse afsted, men der er desværre ikke oplysninger om hvornår vi kan værre oppe og køre igen.

/Erling

Susanne Andersen

øv så er det derfor jeg ikke kan komme ind på Arkivalieronline. Pokkers bare man var programmør og kunne løse problemet.

mvh. Susanne, Randers

Leif Sommerdal

Det er desværre nok ikke en programmør der er brug for - nærmere en netværks-tekniker - og evt. noget nyt hardware
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Thomas Kryhlmand

#20
Kun en tåbe frygter ikke uge 7 . . . . Nå, mere alvorligt. Slægt og data skriver

Arkivalier Online
Statens Arkiver har besluttet at åbne op for brug af hjemmesiden uden log ind. Det betyder i praksis, at man nu ikke længere bliver 'smidt af' midt i spændende slægtsforskning, når man hopper mellem kirkebøger, folketællinger og eget slægtsprogram på computeren.


Bortset fra det sproglige. Enten lukker man op for brug af hjemmesiden. Eller man åbner for brug af samme . . . kan man jo næsten ikke lade være med at overveje, om det nyeste nedbrud har sammenhæng med denne højt besungne frie adgang.

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Birthe Nørskov Bonde

Piv...! Havde ellers glædet mig til en stille og rolig søndag, hvor jeg kunne pusle videre med svigermors aner, efter at jeg fik nogle interessante oplysninger af hende igår.
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Leif Sommerdal

Hej Tomas,

Det ville da være en besnærende tanke, men det forklarer ikke at DDA, Daisy og Danpa også er væk. Det er helt klart netværksnissen, der er på spil - en router, switch, bluecoat eller andet netværksudstyr, der har fejlet
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

#23
eller måske en netværks  BUG  :)  skrækkeligt dyr.

Er man i øvrigt i tvivl om en hjemmeside er nede, så test adressen ved at åbne op for denne hjemmeside

http://www.downforeveryoneorjustme.com/

hvis den altså ikke er nede  ;D

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om man åbner op for en hjemmeside eller man lukker op, men så er det godt man bare kan klikke på linket.

Leif Sommerdal

Citat fra: Henrik Poulsen Dato 13 Feb 2011 - 19:47

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om man åbner op for en hjemmeside eller man lukker op, men så er det godt man bare kan klikke på linket.

Man åbner aldrig op - ligesom man heller ikke bakker baglæns  ;D
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

#25
Spørgsmål:

Kan man bruge udtrykket åbne op? Er det open up fra engelsk der er tillempet det danske sprog?

Svar:
Forbindelsen åbne op er sandsynligvis opstået under påvirkning af det engelske open up. Udtrykket er ikke helt nyt i dansk; det er allerede brugt i 1922 af Johannes V. Jensen i Cimbrernes Tog: man bad Norne-Gæst røre Harpen og .. aabne op for sin Skat af Kundskab.
Uddybning:

Ordet op bruges i forbindelse med andre verber end åbne til at angive at noget åbnes eller (helt eller delvis) adskilles i sine enkelte bestanddele ( Ordbog over det Danske Sprog, bind 15, 1934). Det drejer sig bl.a. om forbindelserne lukke op, slå op, bryde op, sparke op og låse op. Disse ordforbindelser har sikkert også været medvirkende til dannelsen af udtrykket åbne op.

I mange af de tilfælde hvor åbne op bruges, er op helt overflødigt. Men i andre tilfælde har åbne op en lidt anden betydning end åbne, så åbne og åbne op er ikke helt synonyme udtryk. Det gælder følgende eksempler: "(bilens) store bagdør åbner op til et lastrum, der rummer 1500 liter (Morgenposten 30.1.1977)" "(der blev) igen åbnet op for, at alle ejendomme uanset alder kunne udstykkes (Politiken 23.5.78)" Her betyder åbne op noget i retning af 'give adgang til' og kan ikke umiddelbart erstattes af åbne. Op kan virke forstærkende, så åbne op betyder 'åbne på vid gab' eller 'åbne på en voldsom måde'. Men op kan også virke modsat, så betydningen bliver 'åbne på klem' eller overført 'give mulighed for'.

Endvidere kan åbne op betyde 'åbne sig' eller 'blive åben'. Det er fx tilfældet i følgende eksempler: "En blid behandling med massage kan få et menneske til at græde og åbne op (Berlingske Tidende 4.2.1998)" "I starten troede de lokale, at jeg var en flipper, men efter jeg sejlede min båd herop og de så hvordan den var indrettet, begyndte de at åbne op (Berlingske Tidende 10.7.1998)" Forbindelsen åbne op kan altså bruges og giver god mening i visse sammenhænge, mens det i andre tilfælde er lige så godt eller bedre at udelade op.

Senest redigeret til sproget.dk 10.09.2007
Fra Nyt fra Sprognævnet 1999/2

Nå men SA har ikke åbnet op for deres forbindelse endnu....  :D jeg tror ikke det er en nisse, men det må være en trold. Prøvede lige at goole åbne op og det er da utroligt hvad der kommer med sider hvor man diskuterer om det kan bruges eller ej. I en verden hvor majonæse  ;) kan staves stort set som man har lyst til.

Susanne Andersen

Hej

Kunne godt lide ordet netværksnissen. Nyt og interessant ord som burde komme med i ordbogen.

mvh. Susanne, Randers

Bente Dahl Nielsen

Hej

Ang. vores fælles problem med AO mv. ville det være dejligt, hvis der kunne komme en forklaring her i dette forum, nogen må da vide noget ? Eller er de helt tavse på AO og hemmelighedsfulde ?
Venlig hilsen
Bente Dahl Nielsen
Odense
Har aner på Skiveegnen, på Nordfyn, i Hjallese og i Åsum.

Anne Mortensen

Jeg mener dette indlæg fra Erling  er en besked fra AO:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,8298.0.html

Erling Haagh
Bruger

Beskeder: 14


     Sv: Det ser ud til at AO og DDA er nede nu
« Svar #17 Dato: Søndag 13 02 2011, 13:07 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------
Der er desværre problemer med internetforbindelsen til Statens Arkiver. Problemet ligger højst sansynlig i forskernettet.
Der er sendt fejlmeddelse afsted, men der er desværre ikke oplysninger om hvornår vi kan værre oppe og køre igen.

/Erling
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jette Meyn

Jeg har ringet til Rigsarkivet (hele www.sa.dk er nede) og fået at vide at deres system har været nede siden i lørdags, der bliver arbejdet på at få det op at køre igen, så man må blot vente på at det sker.
Jette :)
med venlig hilsen
Jette