Politirapport i forbindelse med skilsmisse

Startet af Jytte Pedersen, 21 Okt 2015 - 10:23

Forrige emne - Næste emne

Jytte Pedersen

I SJ journalen ønsker manden at se Politirapporterne i forbindelse med separationen. Det er ham der ønsker separationen.
Hvor finder jeg de Politirapporter? Begge parter bor 1889 i Københavns Politidistrikt 1. Jeg synes det er vanskeligt at gennemskue, hvilken kilde jeg præcist skal have fat i. Er det normalt med politirapporter i forbindelse med skilsmisser? Eller kan der være en sammenhæng med, at hun øjensynlig ernærer sig som magnetisør, hvilket ser ud til at være ulovligt?
Skilsmisse bevilges 31.1.1895 hvor hun er rejst til Amerika.

[vedhæfting slettet af admin]

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Jytte

Københavns politis arkiv er temmelig stort, og indeholder mange underafdelinger osv. Det kan være svært at hitte rede i, men der er en guldgrube af information.

Jeg har selv kun haft fat i sager før omkring 1850, men i den forbindelse startede jeg med hovedjournalen og registeret til denne. Registeret er et navneregister på efternavn der indeholder både klager og indklagede (anmelder og anmeldte). I hovedjournalen blev der henvist til hvilken afdeling der håndterede sagen, hvorunder jeg så kunne bestille journalsager/sagsdokumenter (rapporter), forhørsprotokoller, domprotokoller, osv.

Jeg har også set at sagen aldrig når videre fra hovedjournalen (sagen er afvist/henlagt), i så fald ligger rapporten i hovedjournalsagerne.

Hovedjournalregister
Hovedjournal

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om politisager generelt her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,99369.msg526359.html#msg526359

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Pedersen

Tusind tak for fyldigt svar Mikkel. Det prøver jeg.

Jytte Pedersen

Takket være Mikkels hjælp fandet jeg min tipoldemor i Københavns Politi Politidirektørens sekretariat Hovedjournal 1889 nr 5215

8. Nov (1889)
O B 20 Valdemar Petersens Rp om at Edvardine Mathilde Sophie Tonboe Postbud Hansens sep hustru sigtes for bedrageri (3 bilag) 8. Nov
Foranstaltet: H t P v. Rt. 8. Nov

Jeg fandt ingen bilag i den ene æske med journalsager fra 1889 som er bevaret.

Så hvor leder jeg efter bilag og dom?

Desværre kunne ingen hjælpe på RA. med at tyde koden under foranstaltet:

Jeg gætter på Københavns byret, men synes ikke rigtigt at jeg kan finde det rette arkivalie.



[vedhæfting slettet af admin]

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jytte

Spændende at der var bid! Foranstaltningen er ikke nem lige at greje. Måske "Henvist til Politiet ved Retten 8. November"? Det hjælper så ikke meget. Politiet dømte selv i sagerne op til en vis grænse, jeg vil tro at en bedragerisag vil være behandlet af dem selv, og ikke byretten.

Der var en omorganisering af politiet i 1845 og jeg har ikke personlig erfaring med det nyere system, men arkivregistraturen har på side 47 (opslag 29) lidt uddybning om indgangene til arkivet:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17032747#134433,20967484

Som jeg læser det skal sagen være ekspederet til et af de 6 daværende kriminalkamre hvor forhør og dom vil kunne findes. Det skal kunne ses i journalerne der begynder nederst side 49 hvilket kammer der tog sagen, hvis ikke hovedjournalen viser det.

Det er disse journaler (vil jeg tro; i registraturen står at der er 69 stk, det passer med yderårene og antallet i Daisy):
Københavns Kriminal- og Politiret, Justitskontoret: Hovedjournal
Register til ovenstående

Når du har fundet det rette kammer, kan der bestilles videre i Daisy:

Søgning på politiets kamre i 1889

mvh
Mikkel

PS: De mange forskellige arkivserier gør desværre at man nogle gange når sine 15 bestillinger eller går forgæves. Jeg prøver selv så vidt muligt når jeg arbejder med politiets arkiv at være i gang med at undersøge flere sager ad gangen (fx. ved at starte med navneregisteret og undersøge en årrække efter flere navne til at starte med), så har jeg forhåbentlig bid i bare een af dem når jeg er på arkivet. :)
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Pedersen

Tak endnu en gang Mikkel. Jeg var ikke opmærksom på, at der fandtes en registratur på AO.

Så nu har jeg forsøgt at bestille efter dine anvisninger. Skal nok vende tilbage med resultatet.

Mikkel Eide Eriksen

Velbekomme, Jytte! Jeg er spændt på at høre om du finder hvad du leder efter :)

Der er forresten også et bind 2 af registraturen der dækker videre myndigheder (AO er lidt ustabil i øjeblikket, men linket skulle være godt nok):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=134434

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Pedersen

Så fandt jeg Edvardine nævnt i Københavns Kriminal- og Politiret Justitskontor 1845-1919
Journal årg 1889
nr 3188  yderste kolonne til højre: 20.11.(1889) se: ????  Ja hvor skal jeg lede videre?

På RA forslog man at lede efter en dom.

Jeg fandt hende også her: Københavns Kriminal- og Politiret 2. Kriminalkammer ( det henvises der vist også til i ovenstående kilde)


[vedhæfting slettet af admin]

Jytte Pedersen

Edvardine ses som nr, 402 øverst på højre side ( jeg tror at det er nr 401's sag der fortsætter under hendes sag)
Hvem der dog bare havde nøglen til alle de tal og forkortelser  :)

[vedhæfting slettet af admin]

Mikkel Eide Eriksen

#9
Hej igen :)

Henvisningerne under 401 vil jeg bestemt tro peger på 2. kriminalkammers forhørsprotokol:

Forhørsprotokol

Kigger man på deres nummerering og hvilke perioder de dækker passer det med protokol 123 side 520 og protokol 124 side 239.

Dommen skal findes i strafferegisteret (registraturen s. 51) som henviser til domprotokollerne, de ses her i Daisy:

Strafferegister 1869-1896 (på efternavn)

Der er flere sideløbende rækker af domprotokoller, hvilken der er den rette bør strafferegisteret vise. Hvis du har nok bestillinger, så er det nok hurtigst at bestille de af nedenstående der dækker den rette periode så du ikke må vente til efter du har kigget i registeret:

Domprotokol for offentlige sager (Dombog A) 1845-1919
Domprotokol for kammersager (Dombog B) 1887-1919
Domprotokol for private politisager 1845-1919

Anmeldelsen/politirapporter osv. skulle så kunne findes under pådømte sager, der er henlagte efter domsdato:

Pådømte sager (omkring pakke nr. 859 vil jeg tro, men hvilken tør jeg ikke sige uden domsdato)

Hvis hun ikke blev dømt (sigtelsen frafaldet eller andet), kan selve rapporten formentlig ikke findes. De enkelte kamres behandlede sager er i stor grad blevet kasserede (registraturen s. 59f), og det er som jeg forstår kun de pådømte sager der er systematisk bevarede.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Pedersen

Tak endnu en gang Mikkel. Så er der bestilt en vognfuld arkivalier igen.  :)
MvH Jytte

Jytte Pedersen

Der var kun bid i "Københavns Kriminal. og Politiret 2. Kriminalkammer: 2. Kriminalkammers forhørsprotokol ( 1845-1919) 73-123:1889 sept 5-dec 21. og Københavns Kriminal. og Politiret 2. Kriminalkammer: 2. Kriminalkammers forhørsprotokol ( 1845-1919) 73-124:1889 okt 31-1900 feb 1.

Og tallene i  "Københavns Kriminal- og Politiret: 2. Kriminalkammer: Journal litra A-Ø ( 1878-1919) 75-9:1889 jun 17J-1891 marts 7 mm" , henviste ganske rigtigt til sidetallet i ovenstående 2 forhørsprotokoller.

Pådømte sager "19. nov.-23. nov. 1889" ,  viste sig kun at indeholde sager dømt netop disse 2 datoer og ikke den mellemliggende periode!
Edvardines sag var oppe den 20. nov 1889. Jeg fandt hende heller ikke i nogen af Domsprotokollerne.
Desværre henvises der i Dommen stadig til de 3 bilag ( her kaldet B-D), og de er ikke at finde noget steds.

Vedhæftet 1. side af dommen ( eller forliget som det bliver).

Tak for hjælpen endnu en gang Mikkel.

MvH Jytte

[vedhæfting slettet af admin]

Jytte Pedersen

Vedhæftet side 2 i dommen

[vedhæfting slettet af admin]

Jytte Pedersen

Side 3 i dommen

Så andre evt. kan få glæde af denne proces med at finde en dom i Københavns Politi-og Kriminalret i den omtalte periode.

[vedhæfting slettet af admin]

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jytte

Billederne er fra forhørsprotokol 124, ikke? Som jeg læser dem giver det mening at du ikke fandt hende i strafferegister/domprotokollerne. Overretssagfører Wolff tog imod Edvardine Tonboes tilbud og ikke havde videre fordringer i sagen. Så har de simpelthen valgt at slutte forhøret & sagen dér og ikke kørt den hele vejen til justitskontoret. I de ældre sager jeg har kigget på sluttes der ofte med forlig før sagen når at pådømmes.

Desværre er så rapporten & bilagene nok blevet kasseret sammen med kammerets andre behandlede sager, og ikke blevet ekspederet til justitskontorets pådømte sager... Men super at du fandt forhørene!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Pedersen

Hej Mikkel

Ja billederne er fra forhørs protokol 124.

Mit eneste håb er nu at finde evt. bilag til separations sagen. Måske kan det forklare nærmere.

Anklagen for bedrageri er i hvert fald belyst, takket være din hjælp. Og jeg er blevet meget klogere på Politi- og retsarkiver.

MvH
Jytte

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen :)

Ja, selvfølgelig! Prøv at undersøge SJ-sagerne under Overpræsidiet, de ligger under sagsnr./år. Hvis du er heldig ligger der en afskrift af rapporten! Der er også forhandlingsprotokoller og kopibøger der måske kan have flere detaljer.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jytte Pedersen

Desværre ingen bilag eller forklaring i SJ sagerne.
Gavebrevets udsteder når at smutte til Amerika inden Edvardine kommer i retten. Hun indrømmer, at hun godt vidste, at der ikke var dækning som betaling af sagfører Wolf. Så hvem der snyder hvem i første omgang står hen i det uvisse.
På internettet har jeg fundet: Niels Vilhelm Stendrup har fået en dom på 18 mdr for falskneri i 1884
Han emigrerer til Boston Suffolk Massachusets, USA 18.11.1889.
Edvardine ernærer sig som han, som magnetisør i USA og ender sine dage i Boston i 1935. Dog uden at jeg har kunnet spore en relation til Stendrup

Mikkel Eide Eriksen

Det var en skam der ikke var et bilag. Nogle ting forbliver gåder, men det gør jo også at det er så spændende om man kan finde svaret eller ej :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986