Jens Skytte fra Herfølge Sogn ca. 1660 - DNA og kirkebøger

Startet af Anders M. Petersen, 01 Feb 2016 - 19:15

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Jeg har nogle udfordringer med en ane, som ligger mig meget på sinde, da det er min fædrende linje, som har stor betydning i Y-DNA forskning.

Desværre er jeg kommet ud på dybt vand, da jeg er tilbage i nogle kirkebøger som jeg har meget svært ved at tyde, så jeg håber på lidt hjælp herfra.

Det drejer sig om Jens Skytte, som optræder i kirkebøgerne for Herfølge sogn (Præstø Amt) i slutningen af 1600-tallet.

Jeg støder på ham i Herfølge KB 1657-1701, AO opslag 292, hvor han er far til min ane:
Dom 15 p Trin [1691] blef Christnet Jens Skiøttes barn af Aarshøj kaldet Erich.
Kirsten Søren Bruns bar det. Testes Niels Staphens[en], Laurs Niels[en], Henning Peders[en] og Lucie Jens Datter alle ibid
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17115865#151276,25127914

Jeg har også fundet en tidligere dåb i samme KB opslag 269 (ikke tydet så godt endnu):
Domi. mter festum Nativit et Cricumgli Christi [1688] blef Jens Skyttes barn af Aashøj døbt si: Peder. Jørgen Pedersens kone ibidem bar det. Testes Jacob Po?esens Søn fi. Povel, Jens Nielsens 2 Datter alle i Aashøj. https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17115865#151276,25127891

Mit seneste spor af ham er i 1715, hvor han står fadder til sit barnebarns dåb (Herfølge KB 1702-1721, AO opslag 100). Jeg er selv i gang med af finde ham død, da denne kirkebog er noget mere tilgængelig.

Men hvornår blev han døbt? Og fik han flere børn?
Bemærk at der er bevaret kirkebøger i Herfølge sogn tilbage til 1645, så svaret brude kunne findes ud fra kirkebøgerne alene.

Men hvorfor er jeg så interesseret i ham?

Jeg fik i december foretaget en Y-DNA test hos FamilyTreeDna og der var ét (og kun ét) match med en svensk slægtsforsker, Tony. Og det var et 100% match. Tony er heldigvis en af de slægtsforskere, der har styr på sine aner, så han er på sin fader-side tilbage i Blekinge i slutningen af 1500-tallet. Men trods dette, så har vi ikke fundet en fælles ane på den fædrende side.

Og nu bliver det teknisk, men det er muligt at regne ud, hvor stor sandsynligheden for at vores fælles forfader findes i en given generation ud fra sammenfaldet i Y-dna testen, og der er faktisk 97,3% sandsynlighed for at vores fælles ane findes i den del af slægten, som vi kender nu (9 generationer for mit vedkommende) og hvis vi kunne finde 12 generationer tilbage, så er den teoretiske sandsynlighed for at vi finder den fælles ane helt oppe på 99,5%.

Når vi trods de gode odds ikke kan finde ham i vores nuværende stamtræer, så kan der være mindst fire forklaringer:

1) DNA er fup og fidus
2) En af os har en fejl i sit stamtræ, således at den rigtige far-linje ikke er identificeret
3) Et eller andet sted har der været en anden biologisk far, end den der står i kirkebogen
4) Vi er ikke kommet langt nok tilbage

Jeg vælger at tro på DNA i slægtsforskning og jeg véd at jeg har en meget sikker forskning og Tony har bestemt også styr på sine data. Pkt. 3 kan jeg ikke vurdere, men jeg har fotos af mine forfædre tilbage til generation 5, og vi har ret genkendelige træk  ;)

Til gengæld, så er der en interessant detalje: Køge og Herfølge var det sted, hvor "svenskekongen" Karl Gustav slog lejr i februar 1658, så man kan måske håbe at netop Jens Skytte er linket mellem Sjælland og Blekinge?

Jeg ved at det er en usædvanlig forespørgsel, som lige så godt kunne ligge i "Hjælp til tydning", men jeg vil være taknemmelig for enhver hjælp og synes det vil være MEGET spændende hvis jeg kunne dokumentere et Y-DNA match.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Leif Thor Olsen

Hej Henrik.

Prøv at spørge på lokalarkivet i Herfølge, de har nok tydet kirkebogen, siden jeg besøgte dem for 15-20 år siden. - Al min fars slægt kommer fra Herfølge og sognene længere syd på.

Mvh.  Leif

Jens Yde

Citat fra: Anders M. Petersen [15495] Dato 01 Feb 2016 - 19:15
2) En af os har en fejl i sit stamtræ, således at den rigtige far-linje ikke er identificeret
3) Et eller andet sted har der været en anden biologisk far, end den der står i kirkebogen

Har du og svenske Tony lagt jeres stamtræ ind på ftdna? En søgning under "Skytte" giver ikke noget svar i forbindelse med Herfølge. Hvad er svenskerens forfædres efternavne?

Måske har en efterkommer af Jens Skytte rejst rundt i Skåne og Blekinge? Måske kan man finde vedkommende i folketællinger boende i nærheden af Tonys tipoldemor?

Vi er nødt til at have flere informationer om især efternavne, hvis vi skal kunne hjælpe.


Anders M. Petersen

Hej Leif!

Tak for tippet - det vil jeg forsøge!

Og til Jens:

Tak for dit svar!

Ja - både Tony og jeg har uploadet GEDCOM-filer. Min er ikke opdateret med "Jens Skytte", da jeg først er nået dette trin tilbage i den forgangne weekend og lige vil kvalitetssikre, inden jeg lægger op.

Jeg vil helst ikke dele Tony's informationer her, da de jo tilhører ham. Men vi har naturligvis begge undersøgt vores aner, for at se om der er et eller andet sammenfald. I udgangspunktet kan vi jo kun forholde os til den officielle version (= kirkebøgerne) og se om vi kan finde den fælles ane her. Et evt. sidespring i slægten er jo næsten umuligt at dokumentere.

Dette gælder desværre nok også, hvis der har været tale om en voldtægt, begået af en svensk soldat på en gift kvinde - der blev vist også gået hårdt til den i Blekinge efter overgivelsen til svenskerne.

Hans fædrene anelinje er rent "svensk" (Blekinge) og ikke særligt mobil, ligesom min fædrene slægt står meget stille i Herfølge sogn frem til ca. 1792. Og husk, at vores Y-dna er direkte nedarvet, så med mine 9 generationer og hans 11, så er der kun 20 personer, som er i spil som overbringere af dette Y-dna.

Så opgaven er lige nu at se, om jeg (vi) kan finde ud af mere om Jens Skytte og evt. komme et slægtsled længere tilbage - med en del held er den "rygende pistol" dér.

Jeg har en plan-B - vi kan begge udvide vores tests fra niveau 37 til 111 og så få indkredset den fælles forfader yderligere (den generation, som er fælles). Men det koster jo, og nu synes jeg at vi starter med at kigge efter svaret i den traditionelle slægtsforskning.

Og ellers så kan man jo bare vente på endnu et match, så det bliver muligt at indkredse den fælles ane endnu mere, men det er jo den kedelige løsning.

Svaret står måske i kirkebøgerne for Herfølge Sogn!

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Anders M.Petersen!

Du skriver: "således at den rigtige far-linje ikke er identificeret." Den "rigtige" far-linie er den der står i kirkebog. Du kender vel pater est reglen?

Du skriver: " jeg har fotos af mine forfædre tilbage til generation 5, og vi har ret genkendelige træk."
Johh, men hvad nu hvis en af dine formødre har haft en fremmed fugl i reden i generation 7. så ville din forfar i generation 8. jo ikke have genkendelige træk med hans såkaldte efterkommere, men måske med den fremmede fugl!

Jeg har fået foretaget DNA test samme sted, og det er der INTET kommet ud af. Den første var en henvisen til to dansk-amerikanere, og deres aner stemte ikke med mine.

Den anden var en østrisk jødisk dame, som jeg stod helt uforstående overfor. Hun henviste til diverse europæiske lande, og meget jødiske navne. Jeg måtte fortælle hende, at mig bekendt, har vi intet jødisk blod, og at mine aner så langt øjet rækker, er af dansk herkomst.

Det tredje var fra en herboende dansker, og hun og jeg havde godt nok aner i samme sogne. Hun havde ført tilbage til 1700-tallet jeg til 1600-tallet, men ingen navne var genkendelige.

De mænd der står opført i kirkebøgerne, er måske for mindst 10% vedkommende ikke de rigtige. Man ser jo problemet tydeligt når nærtstående vil donere et orkan, hvor så lægerne står med et problem, hvad skal de sige. Det er jo ikke helt ukendt, at en fremmed fugl lægger sit æg i ægtesengen.

Det er jo derfor vi har pater est reglen: en formodningsregel om, at faderen er den, som brylluppet udpeger — pater est quem nuptiae demonstrant. Pater est-reglen omfatter børn, der kan være undfanget under moderens ægteskab. Reglen opstiller dels en formodning om, at hustruen har haft samleje med ægtemanden på undfangelsestidspunktet, dels en faderskabsformodning om, at ægtemanden er far til barnet.

Slår du kong Christian VIII op, så står faderen alle steder som værende arveprins Frederik (bror til kong Christian VII), men den rigtige (biologiske) far var en hofembedsmand Blücher.

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard - "Og dog"


Judith Olsen

#5
Hej Anders

Jeg ved intet - eller meget lidt - om DNA og slægtsforskning, men det er pludselig gået op for mig, at du har fælles aner med min mand - nemlig Erich Jensen.

Desværre er det ikke en lige mands-linie, som fører videre i min mands slægt.

Linien ser således:

Erich Jensen og Karen Larsdatter
Peder Erichsen og Maren Pedersdatter
Jens Pedersen og Maren Olsdatter
Maren Jensdatter og Jens Carlsen
Hans Jensen og Maren Nielsen
Jens Jensen og Johanne Hansen
- og videre derfra via en datter

Det er nogen år siden jeg var igang med denne familie, men fandt altså ikke dengang Erich Jensens fødsel. Så jeg fik lige hans far "foræret" og tak for det  :D

Tilføjet:

Nu fik Jens Skytte så lige efternavnet Nielsen ved dåben af Ellen ??:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17115865#151276,25127877
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anders M. Petersen

Hej Judith!

Sjovt nok fik jeg din besked netop som jeg sad og overvejede om jeg kunne finde en anden mandlig efterkommer fra Erich Jensen for derigennem via en Y-dna prøve at få kontrolleret min fader-linje og evt. triangulere til en fælles forfader. Men det er jo så ikke en lige fader-linje ;-)
(Og hvordan skriver man til en vildt fremmed og beder om hans DNA?)

Men godt du kunne bruge mine data - og sig endeligt til, hvis du finder ud af mere!

Min forskning er her: http://www.morup-petersen.dk/stamtavle/1657.htm

Hvilke børn havde Jens Pedersen og Maren Olsdatter?

Med venlig hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Judith Olsen

Hej Anders

Se lige min tilføjelse - om Jens Skytte's efternavn  :D

Jens Pedersen og Maren Olsdatter fik følgende børn:

Peder, født ca. 1799
Maren, døbt 7. post Trinitatis, født den 23. juni 1802
Johanne, født 8. april 1806
Jens, født 3. marts 1809 – død 27. november 1809
Karen, født 31. oktober 1810
Mette, født 18. juni 1813
Ingeborg, født ?? – død 4. september 1820, 1 ½ år gammel

Der kan være flere børn !!
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anders M. Petersen

Hej Judith!

Mange tak for fundet - så har vi 3 børn på plads!

Og jeg havde lidt på fornemmelsen, at Jens Skytte hed Nielsen til efternavn, for på Køge Arkivernes hjemmeside ligger Børge Greens noter som skannede pdf'er og her fandt jeg en henvisning til Gl. Køgegård birks justitsprotokoller, hvor Børge Green blot har noteret: "Nielsen, Jens, skytte, Aashøj overdrev, 1701, side 110".
Det må jo være ham - så jeg må se, om jeg kan få fat i arkivaliet.
http://koegearkiverne.dk/k%C3%B8ge/historier/boerge-greens-optegnelser-koege-i-1600-tallet (Bind V, 1. del)

Der omtales også en anden "Jens Skytte" i Børge Greens dokumenter, men han var morder og stak af fra arresten i Køge i 1653, så det er næppe den samme...

Men rigtig mange tak for bidragene!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Og nu finder jeg flere indførelser i kirkebogen - dog med en tragisk udgang:

Herfølge KB 1657-1701 - opslag 240:
Den 11 Marty [1685] blev Jens Skyttes barn i
Aashøye døbt fi: Karen. Christen Jydes Kone ibid
bar det. Testes Niels Stephensen, Hans
Stephensen, Anders Christensens Kone, Søren
Bruuns Kone


Den 13 ditto [marts 1685] bleff Jens Nielsens Skyttes quinde i Aashøje begrafen

Herfølge KB 1657-1701 - opslag 243:
Den _ May [1685] blef Jens Skyttes barn begrafen

Men det kunne ligne hans første barn, siden det omtales i ental ved begravelsen.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Judith Olsen

Hej Anders

Nu har jeg "arbejdet" lidt med kirkebogen for Herfølge 1657 - 1701 fra opslag 171 - 255.

Fra opslag 171 til opslag 199 finder jeg ikke umiddelbart hverken skytten eller skovrideren omtalt, men jeg kan have overset noget.

Det jeg har fundet, vedhæfter jeg, og så kan du jo se, hvad du kan få ud af det.



[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anders M. Petersen

#11
Hej Judith!

Hvor har du været flittig!
Jeg har også kigget, og fundet nogle af de samme, men ikke dem alle.

Kan man konkludere, at der er to Niels Jensen i spil i perioden, hvoraf én skytte og én skovfoged?
Det ville jo forklare job-titlen som mellemnavn.

Jeg fandt i går:
Herfølge kirkebog 1723-1775, opslag 10 og Herfølge kirkebog 1722-1738 opslag 50:
Edum Die [Dom Sexages 1727] Jordet Jens Nielsen af Aashøy skouhuuse ætat 85 ann. Uden Klokker.

- jeg er ret sikker på at det er ham, da han er fadder ved barnebarnets dåb i 1715 (dog uden "skytte"), ligesom vi med sikkerhed véd at skytten Jens Nielsen er i live i 1701 jf. Børge Greens noter. Det er altså ikke ham, som du har fundet død i 1686, men muligvis skovfogeden?

Jeg har lidt tydninger af dåb her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,105968.0.html

Jeg når ikke mere i dag, men vender tilbage søndag, når jeg har sammenstillet dine og mine data.

Med venlig hilsen og mange tak!
Anders


PS: Jens Pedersen og Maren Olsdatters søn Peder, født ca. 1799 dør desværre i 1805 ifølge lægdsrullerne, så måske er jeg den eneste (ud over den yngre del af familien), der endnu bærer Y-dna fra skytten...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Judith Olsen

Hej Anders

Tja, flittig - men det er jo også i egen interesse  ;)

Ja, der er flere Jens Nielsen'er i Herfølge i perioden - men dem, som jeg har medtaget, mener jeg relaterer sig til Aashøj. Nemlig skytten og skovrideren.


Jeg tror/tænker følgende:

- skytten bliver viet til Karen Ditløfsdatter i starten af 1679 og får med hende datteren Anna i 1681 (Karen er ikke blevet gravid lige med det samme eller også har der måske været en tidlig abort).

- skytten bliver gift med Anne Christensdatter i 1683 (selvom jeg ikke lige har fundet begravelse af Karen) og får med hende datteren Karen i 1685. Det passer med, at datteren er opkaldt efter 1. hustru.
- datteren Karen dør 1685 og det gør datteren Anna også.

- skytten bliver derefter i 1685 gift med ? Jørgensdatter og får med hende datteren Ellen i 1686.

Jeg tror også, at det er skovrideren som dør i 1686, alene fordi skytten jo efterfølgende får døbt datteren Ellen.

Men, men  - det kræver nok en ekstra gennemgang af opslagene før 199, for at se om skytten eller skovrideren optræder der.

Det åbenbare skrifte i 1679 (skovrideren og hans kone) "piner" mig lidt.

Hvis det nu er skovrideren, som blev trolovet med Karen Ditløfsdatter den 21.10.1678, så kunne letfærdigheden vel bestå i, at sønnen Niels, som bliver døbt Dom Oculi (3. søndag i fasten) 1679 er undfanget før trolovelsen.

Nå - vi må på med vanten igen  ;D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anders M. Petersen

Hej Judith (og andre på tråden)!

Jeg nåede ikke helt så meget, som planlagt her i weekenden, men jeg har dog renskrevet de relevante opslag og sat datoer på (se vedhæftet).

Min these er nu, at Jens Skytte og Jens Skovridder er samme person - vores ane.
Hvis ikke han ændrede tilnavn, ville vi aldrig tvivle på, at det var samme person - flowet i vielser, fødte børn og ægtefællers død passer ret godt! Eneste problem er "Jens Nielsen", død 1686 - det vender vi tilbage til!
Men en skytte og en skovridder er vel to ord for nogenlunde samme stilling? Og bemærk at kirkebogens skrift ændrer sig mellem de tre optegnelser med "skovridder" og så "skytte" - anden præst med andre betegnelser?

Endeligt har jeg gennemsøgt alle fødsler fra opslag 200 til 220 for at se, om skytten og skovridderen blev nævnt som faddere ved samme dåb - uden held. Men skytten optræder 215 nederst til højre (med angivelse af hvilket hus, han bor i - desværre utydeligt for mig) og opslag 219 til højre.

Men hvem er den Jens Nielsen i Åshøje, der dør i 1686 så? Jeg tror at det er en ældre "Jens Nielsen" og at han er grunden til at "vores" Jens Nielsen har fået tilnavnet skytte/skovridder så man kunne skelne mellem dem.

Mit eneste bevis er denne dåb på opslag 269:
Domi. inter festum Nativit et Circumcisi. Christi [30. december 1688] blef Jens Skyttes barn af Aashøj døbt sc: Peder. Jørgen Pedersens kone ibidem bar det. Testes Jacob Povelsens Søn sc. Povel, Jens Nielsens 2 Dottre alle i Aashøj.
Bemærk at her er Jens Nielsens to døtre i Åshøje som faddere - og de er bestemt ikke skyttens!

Det var alt jeg nåede, men jeg fortsætter så snart jeg får tid - både efter 1688 og før 1678 (den er dog vanskelig!).

På gensyn på tråden!
Anders

[vedhæfting slettet af admin]
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Messmann

Lige en bemærkning om Skytte hhv. Skovrider: Googler man: "skovrider skytte" kommer der masser af eksempler på, at det var/kunne være én og samme person. Skovfoged/skytte ligeledes.
Se linket her: https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=skovrider+skytte&start=10

Selv i dag kaldes f.eks. Torben Christiansen i Dyrehaven for: Skovfoged og skytte.
Vh, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anders M. Petersen

Hej Anne!

Mange tak for bidraget - jeg er nu overbevist om at du har ret!

Med venlig hilsen og tak!
Anders

PS: Jeg har lige lagt nogle af puslespillets brikker til tydning her:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,106185.0.html
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Messmann

Hej Anders,
Jeg undrer mig lidt over navnene Jens hhv. Niels Skytte - se mit svar i den anden tråd, hjælp til tydning.

Jeg fandt en Niels Skytte i Børge Greens noter, side 70: 1761, 63f. (vist blot en henvisning): http://koegearkiverne.dk/wp-content/uploads/V-1.pdf

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anders M. Petersen

Hej Anne!

Ja - det var "patronym-blindhed" - det sker af og til, når jeg leder efter samme slægt for længe ;-)
Jeg har faktisk en post-it med "Jens Nielsen Skytte" på min skærm, da jeg ledte i kirkebogen, så jeg ikke byttede om på navnene, men i går havde jeg taget den ned.

Men Niels Skytte kan jo godt være familie - måske faderen? Måske er skytte-beskæftigelsen arvet i familien og derfor både tilnavn og slægtsnavn på samme tid?

Jeg har noteret mig, at vi mangler en begravelse for Karen Ditløfsdatter inden Jens Skyttes vielse til Ann Christensdatter i 8. juli 1683. Jeg kan dog se, at der er flere "Jens Nielsen" i sognet, så det er jo svært at være sikker på at det er skytten, der vies til Ann Christensdatter.

Hvor er det ærgerligt, at der ikke findes skifter for Åshøje for denne periode - jeg har søgt og søgt!
Jeg skal også kigge på Børge Greens noter, men det er lidt svært at vide, hvad han henviser til i sine registre.
Desværre har mit net været meget ustabilt i aften, så jeg har ikke kunnet søge yderligere...

Vedhæftet opdateret log, nu hvor vi fandt navnet på den anden/tredje kone (Ludtze Jørgensdatter).

Jeg vil forsøge at finde ud af mere de kommende dage...

[vedhæfting slettet af admin]
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Judith Olsen

Hej Anders

Jeg er stadig "på", men har ikke så meget tid lige p.t..

Måske i week-enden får jeg tid til at kigge på altergangsgæsterne for at se om Jens Skytte/skovrider optræder der.

Og ja, Niels Skytte kunne sagtens være familie - far eller bror.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anne Messmann

Hej Anders,
Måske kunne du finde oplysninger i Chr. Vs Matrikel: http://ao.salldata.dk/index.php?type=matrikel&n1=Pr%C3%A6st%C3%B8&n2=Bjeverskov

Problemet er at finde, hvor i de 2 x ca. 400 opslag Aashøj befinder sig...

Venligst, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anders M. Petersen

#20
Hej Judith!

Jeg er "alenefar" i denne uge, så der sker ikke meget her heller :-/

Men jeg kunne ikke lade være med at afprøve Annes råd, og på tilfældigt valgte side nummer fem startede Åshøj: Matrikel, Præstø, Herfølge sogn, Bjeverskov Tryggevælde amt - opslag 203

Og på opslag 222 finder jeg Jens Nielsen i Åshøje - nu skal jeg så bare finde ud af, hvordan man læser matriklen - det er nyt for mig!

Der er dog en fin oversigt over alle landsbyens beboere år 1682 på opslag 204.

Jeg ved ikke, hvor meget jeg når før ferien, men vi ses på tråden!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Messmann

Der var du heldig, Anders :)
Der må være nogen her i Forum, der ved langt mere om Matrikler, end jeg.

Man kan i al fald se, at der var en Jens Nielsen, der havde en gård under Gl. Køge Gaard (Gl. Kiøgegaard Gods?), nemlig person nr. 12, hvis jorder står opregnet pag. 25 (= opslag 240). Om det se ER din skytte/skovrider??

Findes der ikke også tegnede kort et sted? - Vist ikke her i Markbøgerne, men et andet sted?
Ja, jeg véd ikke, om du kan bruge det til noget.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

PS: Aashøj starter opslag 204 - hvor personernes navne står.
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Korrektion:
Aashøj starter allerede opslag 130 og slutter opslag 246.

Opsl. 204 står: Grevinde ?? til Gammel Kiøge Gaard. - Dvs. at evt. bevarede skifter vel kunne findes dér? - Køgearkiverne må vide mere.
Og nu slut for i dag!
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anders M. Petersen

#24
Hej Anne!

Tak for indsatsen!

Der er desværre ikke bevaret skifter fra Gammel Køgegård Gods fra før 1747 :-(
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Gammel_K%C3%B8geg%C3%A5rd_Gods

Jeg har også været godt rundt i skifterne fra Vallø og Gammel Køgegård Gods og de har været en stor hjælp ved generationerne senere i 1700-tallet, men her i 1600-tallet er der kun kirkebøgerne til hjælp.

Jeg er lidt bekymret over, at der i oversigterne over beboerne i Åshøj i matriklen (den gentages flere gange for hvert jordområde - f.eks. opslag 204 og 228) kun er én Jens Nielsen - for matriklen er fra 1682 og den uidentificerede Jens Nielsen begraves i 1686.

Henvisningen i Børge Greens noter er til denne fil

Teksten er:
1671 holdt man mandtal over byens tjenestefolk- Flere af de unge var kun til at beklage,som det fremgår af følgende:
Jacob Bødker havde "for Guds Skyld" taget en dreng fra gaden. Han døde straks efter.
Poul Trane holdt "en fattig Dreng i Skole".
Baltzer Skinder havde"taget en Dreng fra Gaden,havde:Morbum Cadricum,død
Jørgen Hauchen tog "en Stakkel, løb bort straks ".
Peder Jensen Kræmmer,"En Pige,krøbling,gav hende kosten"
Hans Kandestøber "Krøbling, går med to Krykker, er Gårdskarl"
Peder Poulsen vognmand "tog en Pige,giver hende Kosten for Guds Skyld".
Niels Skytte "En Pige, for Guds Skyld".
Anders Pottemager, "en Dreng, død straks efter Mandtallet".
Peder Gullandsfar "En Pige fra Gaden".


Denne Niels Skytte er Køgeborger, hvilket naturligvis ikke udelukker at han er far til Jens Skytte Nielsen, men man flyttede vel sjældent fra købstaden til landet?

Jeg har nogle travle dagen foran mig, men vil prøve at få mere sammenhæng i data.

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Hej igen på tråden!

Efter en travl uge og så en uges vinterferie sammen med "den levende familie" har jeg haft tid til at kigge på Jens Skytte igen.

Jeg har gennempløjet kirkebogen fra 1677 og frem til 1697 (opslag 182 til 321). Desværre er kirkebogen noget skadet fra opslag 310, så her kan vigtig information være gået tabt.

Men her er lidt nyt:

Frem  til år 1678 skriver præsten, hvem der har været til nadver hver søndag, så her er næsten et indeks over sognets beboere. På opslag 188h ses en "Jens Nielsen ? Datter i Aashøj". Dette får mig til at tro, at der er en ældre "Jens Nielsen" i sognet (da hans datter er gammel nok til altergang i 1678). Jeg tror at det er ham, der dør på opslag 249 (1686).

Og på opslag 312 finder jeg:
Samme dag [Dom 2. p. Pascia = 7. april 1695] blev Christnet Jens Skiøttes Datter i Aarshøj kaldet Margrete. Henrik Rasmussens kone ibid bar det. Testes: Ole Rasmussen og Laurs Nielsen, Mogens Jensen, Per Sig? Kone, Anders Christensens Kone, alle ibid

Opdateret liste med alle relevante opslag er vedhæftet.

Jeg vil nu vælge at tro på, at "vores" Jens Skytte Nielsen kun bliver viet 2 gange:
29. december 1678 til Karen Ditløfsdatter (vidnerne er alle fra Åshøje, herunder Søren Bruun, der også optræder som fadder senere). Det er hende, der begraves 13. marts 1685.
6. december 1685 til Ludtze Jørgensdatter, som jeg endnu ikke har fundet død.

Vielsen mellem "Jens Nielsen" og Anna Christensdatter i 1683 må være en anden "Jens Nielsen", for trods grundig eftersøgning har jeg ikke fundet en begravelse mellem dåben af Erich den 15. april 1683 (eller kort før) og så forlovelsen den 30. maj 1683 som kunne være begravelsen af Karen Ditløfsdatter.

Dermed tror jeg efterhånden vi har nogenlunde styr på Jens Skytte Nielsens vielser og børn. Den eneste udfordring er nu, at vi ikke véd hvilke børn, der bliver begravet (som navnløse) og hvilke, der overlever.

Er der nogen der kan tilføje noget?

Der er også nyt på DNA-fronten. Jeg har fået resultatet af en "dyb" test på mit Y-dna (som jeg antager at jeg har arvet i direkte linje fra Jens Skytte Nielsen). Den viser at jeg i min fader-linje uden tvivl er af keltisk oprindelse - det er en overraskelse! Kelterne boede i år 500 fvt lige nord for alperne. Omkring år 0 blev de presset mod nord af romerne og derefter mod vest af germanerne, så de endte med at fortrække til de britiske øer. Da angelsakserne ankom til de britiske øer, blev kelterne presset helt ud i yderområderne - dvs. Wales, Irland og Skotland. Men hvordan kan fattige Jens Skytte Nielsen have keltiske rødder? En sandsynlig forklaring er at han var efterkommer af en træl, som vikingerne havde med hjem fra de britiske øer og som klarede sig så godt, at han blev sat fri og fik (drenge)børn i Danmark. Tager man den sociale mobilitet i årene 1000 til 1600 i betragtning, synes jeg ikke at det er usandsynligt, at hans efterkommer i år 1680 er en fattig skytte på Herfølge-egnen.
For de særligt interesserede er her et kort over den "ældst kendte mandlige forfader" for dem, der har samme "dybe" DNA som mig: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zzYgXMi2ZzXQ.kqmdzgU3CyZY&hl=da
Prikkerne i havet er "amerikanere" og/eller personer uden præcis angivelse af fødested for ældste kendte mandlige forfader.

God søndag herfra!
Anders




[vedhæfting slettet af admin]
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm