Oplysning om rådmand Lauritz Andersen Due & borgmester Anders Godske/Due søges

Startet af Annette Damgaard Hansen, 30 Jul 2016 - 23:35

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Jeg har i Køge kirke fundet et epitafium for  Lauritz Christopher Ulfeldt (1678-1762) og Catharina Due (1677-1768). Cathrine Dues forældre var rådmand Lauritz Andersen Due, København og Magdalene Friis. Mere ved man ikke om dem. Men jeg forsøger at finde frem til hvem deres aner var.

Jeg har fundet en Borgmester, Anders Godske/Due, der måske kan være Lauritz Andersen Dues forfar. Om ham står der følgende i Kjøbenhavns Historie og Beskrivelse III, Kjøbenhavn i Aarene 1536-1660  - første del, kap. V, Kbh., G. E. C. Gad, 1881

9. Anders Godske (1556-65) maa være fulgt efter den 1556 dræbte Anders Hansen og nævnes som Borgmester 28. Juni 1558. Raadmand havde han været siden 1551. 14. Juli 1561 fik han Brev paa Rosbæk Mølle uden Afgift, hvilken han beholdt indtil 1565. Han ejede en Gaard i S. Pedersstræde, der 1581 tilhørte Niels Pedersen Skriver, og en anden i Læderstræde, og havde i Fæste af Byen en Jord mellem Vognmandgade og Volden, hvor han vistnok havde Have. Efter en Gravskrift i Helligaands Kirke hed han egenlig Anders Due. Paa denne stod nemlig: "Her hviler ærlige Anders Due, som kalledes Godske og var Borgmester i Kjøbenhavn, med sin kjære Hustru". Naar han er død, vides ikke, men han levede endnu 1563, da han som øverste Borgmester optog et Inventarium over Raadstuearkivet. Det er sandsynligt, at han først er død midt i 1565, da der ellers efter Hans Mortensens Død i lang Tid kun vilde have været 2 Borgmestre.

Er der nogen, der har nogle ledetråde, som kan hjælpe mig videre?

VH Annette

Karin Andersen

Hej Annette  :)

Jeg har en enkelt note vedrørende en (sandsynligvis) Godske. Duer har jeg desværre ikke set nogen af pt.

HIDNR er mine husstandsidentitetsnumre og er uden betydning for dig. Det med fed fremhævede, er det jeg læser om husstanden, ud af en OCR scannet version af Københavns matrikel 1645. Resten er mine tilføjelser. Originalteksterne er "oversat" til nutidssprog.

(HIDNR.02.569) Poul Golds Tømmermand og hans hustru.
AO: Kbh. A., Sokkelund H., Vor Frue 1631-1656. Opsl. 122. Dåb nr. 4. 1649. Fadder: M. Pouls Godskes kvinde i Vognmandsgade.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119863#158929,26707377
Andet:
H.U. RAMSING. KØBENHAVNS EJENDOMME 1377-1728. OVERSIGT OVER SKØDER OG ADKOMSTER. IX. ROSENBORG KVARTER. VED EGIL SKALL. s. 151. Vognmandsgade, Matr. nr. 156 A (-B). Ejes -1653-1668- af Poul Goltsch, (Kudsch, Gols, Godske)
H.U. RAMSING. KØBENHAVNS EJENDOMME 1377-1728. OVERSIGT OVER SKØDER OG ADKOMSTER. IX. ROSENBORG KVARTER. VED EGIL SKALL. s. 156. Vognmandsgade, Matr. nr. 163 A (-B). Ejes -18. juli 1642-26. marts 1672 af Poul Goltsch Tømmermand, død før 1671.
Henrik Steenberg. (Stenberg?)

Jeg vil foreslå dig at låne H. U. Ramsings bog om Københavns ejendomme. Der er nok flere oplysninger end her noteret, da jeg primært interesserer mig for tiden omkring 1645.

Jeg ved ikke om denne M. Poul Godske er en af "dine", men det er lidt nærliggende at tro, da Vognmagergade er nævnt.

Jeg har en del Friis ´er i København omkring 1645. Det var vel en mulighed - når vi nu er inde omkring rådmænd - at Magdalene Friis kunne være en datter af enten Rådmand Henrik Friis eller Renteskriver Sivert Friis. Jeg har dog ingen optegnelser vedr. en dåb af en Magdalene, men det kan skyldes, at hun er født senere end det tidsrum jeg primært interesserer mig for.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Ramsing:  20.03.1570 solgte Jørgen Madsen på sin faders brodersøn Herman Clausens vegne gården
til Anders Godskes svoger, renteskriver, borgmester Niels Pedersen (d. 18.05.1583)
[Nørre Kvarter matr. nr. 117-118, 266-267].

Ramsing: Strand Kvarter matr. nr. 30, skøde 01.03.1669 til Laurids Andersen Due - renteskriver,
siden rådmand. Efter enkens død (M.F.) blev gården ved auktionsskøde af 19.12.1722 solgt.
Venlig hilsen
regelsen

Annette Damgaard Hansen

Hej Karin

Mange tak skal du have

Det er langt fra sikkert at den borgmester Anders Godske/Due har noget med Catarina Due og hendes far Lauritz Andersen Due at gøre - ud over at omtalte Anders Godske rent faktisk hed Due, men blev kaldt Godske.

Derfor er dine oplysninger rigtig gode, da det for mig handler om at enten få be- eller afkræftet en forbindelse. Jeg vil derfor, som du foreslår låne H. U. Ramsings bog om Københavns ejendomme.

Også tak for oplysningerne om Friis - det kan være, at der er noget at hente her.

Hej Regelsen

Og mens jeg skrev til Karin, kom du så op med den helt rigtige Laurids Andersen Due. Så er der endnu mere at gå efter. Tudsind tak for det. Men det bliver sikkert vanskeligt at finde frem til, hvem hans far var, med mindre bøgerne om Københavns Historie kan give et eller andet.

Lauritz Christopher Ulfeldt (1678-1762) -  Catharina Dues mand, var jo ikke helt ukendt. Han var Officerer ved flåden - eller schoutbynacht (kontreadmiral) og den næst sidste Ulfeldt, så jeg håber, der dukker noget op om konens slægt et eller andet sted.

VH Annette

Karin Andersen

Hej igen  :)

Jeg glemte at skrive, at den nævnte Poul Godske er nævnt på adressen Vognmandsgade i matriklen 1645.

Venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html