hans chistiansen f ??? måske Holbæk

Startet af Erik Jørgensen, 21 Okt 2016 - 18:08

Forrige emne - Næste emne

Erik Jørgensen

Jeg har forsøgt flere gange i dette forum.  Uden held.  Nu prøver jeg igen.  Er der ikke en der kan give mig en god ide til at finde ud af hvornår han er født og hvem der er hans forældre.
Han er gift med Karen Christophersdatter 17.5.1723 Holbæk Sankt Nicolai. Hun er født 17.8.1701 Holbæk.  Jeg har kigget på faddere ved manges dåb.  Her også fået at vide han skulle have en bror Lars Christensen også skomager.  Jeg kan ikke finde på mere .  Hvor skal jeg lede???????
Håber på hjælp denne gang.  vh Erik :(

Hanne Elly Petersen

Hej Erik
Måske kan du finde noget på Rigsarkivet -

Arkivserie: Dokumenter vedr. folketællinger (1769 - 1860)
Arkivskabere: Holbæk Rådstue (1769-1860) , Holbæk Amts 1. Valgkreds Holbæk (1848-1860)
Arkivseriens navn: Dokumenter vedr. folketællinger (Officielt)
Arkivseriens datering: Dannelse: 1769- 1860

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=folket%C3%A6lling+&c=&d=1700&e=1800&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=4831036&henid=4831036&epid=4831036&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Mange hilsner HanneElly

Jette Nielsen

#2
Hej

Når man kigger tilbage i kirkebogen før vielsen i 1723, så nævnes "Hans Christiansen skomagersvend hos Christopher Skomager", som fadder flere gange. Så han var jo altså i Holbæk før vielsen i 1723, og var skomagersvend hos Christopher Skomager.

1720 d.2 juli nævnt til sidst:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151472&side=115

1720 24 apr. opsl.114

1718 15 juli opsl. 102

1716 25 dec? opsl.91 Jørgen Christophersen skomagers datter Ellen, fadd: bla. Hans Christesen skomagersvend, Karen Christophersdatter.

1716 aug.døbt Hans Christesen Skomagersvends søn Henrich Spang?
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=151472&side=88

Det er lidt mystisk med den dåb, for enten er det din Hans Chr. eller også er der 2 skomagersvende der hedder Hans Christensen/Christiansen.

Har du prøvet at søge efter hans dåb i kirkebogen? Der skal nok kigges en hel del år igennem ;) når der ingen alder er. Han kan jo være ud af en skomagerfamilie i Holbæk.

Tidl.tråd
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,115273.0.html

Mvh
Jette Nielsen

Erik Jørgensen

Tak Hanne og Jette.  Nu skal jeg lige bruge tid på at se alt det i har været så søde at finde frem til mig.  Jeg havde selv tænkt på Hans kunne have lært sin kone Karen Christopfersdatter at kende hvis han havde været ansat hos hendes far CHristopfer Jørgensen.  Jeg har kigget fra 1680 i kirkebogen Sankt Nicolai Holbæk og frem for at finde hans dåb.   Jeg har virkelig kigget men det er svært når jeg ikke kan læse hvad der står. Hvis han har en bror Lars kiggede jeg efter begge navne. Men kan ikke sige om jeg har set dem fordi jeg ikke kunne se alle dåbsnavnene.  Der var desværre ikke streg under som der er nogen gange.  Og da jeg ikke kender forældrenes navne er det endnu sværere.
vh Erik

Erik Jørgensen

Kære Jette.   Hvis datter er det i opslag 115     år 1720 vh Erik

Erik Jørgensen

Kære Jette vil du være sød at skrive hvem der er forældre  i opslag 115  114  102 vh Erik

Jette Nielsen

Hej igen

opsl.102. Jens Stephansen Bødtkers datter Karen Margrete

opsl.114: Jørgen Pottemagers datter Birte

opsl. 115: Anders Feldbereders datter Anne

opsl. 130: 30 juli 1722 døbt Jørgen Christophersens Datter Appelone, som fadder allersidst ses:
                Hans Christesen Skomagersuen (svend) samme steds. (hos Christopher Skomager)

Her i 1722 skrives navnet Christesen, andre steder Christiansen, det bliver nok brugt lidt i flæng.

Det er bare lidt mærkeligt hvis han skulle få et enkelt barn døbt 1716, jeg har kigget igennem til ca. 1710, og har ikke fundet flere. Der er heller ingen kone død  før 1723, så vidt jeg kan se.
Men det kan jo også være en helt anden person.

Mvh.
Jette

Erik Jørgensen

Hej Jette.   Kan jeg måske få dig til at kigge lidt mere på de nævntes dåb eller skal jeg sende dem til hjælp med tydning.
Jeg læser  i opslag 115 Anders Feldbrand datter
Anne Maria,    Hans Rasmussen ???   Hans Nicolai Stampe  og så kan jeg ikke se mere.
opslag 114 Jørgen Pottemager datter Birte.
Der kan jeg se   Jørgen Christophersen skomagers hustru,  Marie Mathisdatter,  Rådmand Jacob ?   Hans COlling,   Hans CHristiansen og Christopher skomager.  og ikke mere.
   opslag 102  Jens Stephensen Bødtkers datter Karen Margrethe . Her kan jeg ikke læse noget.

opsl 91  Jørgen Christophers datter Ellen
Christophersen,   Hans CHristiansen og Mortensøn hattemager.
Jeg vil være meget glad hvis du kan hjælpe med resten. vh Erik

Jette Nielsen

Hej

Jeg vil foreslå at du lægger dåbene til tydning, det er blevet for sent til den slags for mig ;)

Mvh
Jette