Emigrerar från Köbenhavn till Argentina var registreras detta?

Startet af Mogens H Andersson, 01 Mar 2018 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Min farmor Valborg Nielsen född 1.5.1885 i Hobro var gift med smeden Martin Ahlmann Nielsen född i Visborg sogn 30.1.1883. Det är säkert att han reste till Kanada våren 1913 och det är lika säkert att han återkom till Hobro i januari 1915.

Det är dock inte möjligt att hitta honom varken som avresande eller ankommande varken till Halifax på Nova Scotia eller Ellis Island i New York.

Det är relativt säkert att han första gången reste ut från Esbjerg på sin väg till Kanada. Många valde den resvägen av flera skäl och via Esbjerg kom man först till Hull och tog sig sedan vidare från Liverpool.

Jag tror att han emigrerade till Argentina i september 1915 . Alternativt gick han till sjöss. Enligt uppgift dog han i Argentina dock oklart vilket år.

De flesta som lämnade dansk hamn hade köpt sin biljett av Utvandrings - eller rejseagenten som fanns tillgänglig. Enligt uppgift skulle alla som lämnade Danmark registreras. Nielsen finns dock inte registrerad någon annanstans!

Nu undrar jag efter att ha sökt på många olika håll och kanter om det finns någon häri detta utmärkta forum som kan hjälpa mig vidare?

Ruth Neumeister

Hej Mogens.

Du har tidligere haft et indlæg om emnet, og tror, at du måske skal finde en anden indfaldsvinkel, da Martin Ahlman Nielsen ikke forfindes i udvandrerprotokollerne.

Måske forefindes der en dødsannonce i avisen? Har du undersøgt det? Bare en mulighed.
https://www.statsbiblioteket.dk/nationalbibliotek/adgang-til-samlingerne/aviser/online-original-aviser

Mvh Ruth

Mogens H Andersson

Hej Ruth,

Tack för ditt svar, men det finns nog ingen annan vinkel att titta på detta. Mitt senaste inlägg bygger på att jag har för dålig koll på vad som gällde i Danmark kring 1913-15.

Det jag närmast hade hoppats på hade varit att någon visste var jag kunde söka vidare. Bl a hade jag hoppats på att det hade funnits registrerad om han hade kommit till Argentina som sjöman. Jag hade också hoppats på att någon kände till passagerarbåtar som gick mellan Danmark och Argentina.

Jag har studerat framkomstmöjligheten ur alla utgångsvinklar, men får nog konstatera att om ingen kan förklara för mig hur det gick till vid tiden som min farmors man försvann så går det inte att komma längre.

Det enda återstående alternativet kan ju vara att han trots allt har avlidit i Danmark...

Mvh

Mogens

Inger Toudal

#3

Link tll din tidligere tråd om emnet: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=134606.0

Har du været på Rigsarkivet i København for at søge efter ham?

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=k%C3%B8benhavns+politi&b=udvandrere&d=1&e=2018

Det er kun protokollerne t.o.m. 1908, der er online: http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

Det er kun dem, der havde købt en oversøisk billet (f.eks. til Nord- eller Sydamerika) af en dansk rejseagent, der blev registreret.

Det ville f.eks. være muligt at købe en billet fra Esbjerg til England uden at blive registreret, og derefter i England købe en billet til den videre rejse.

Sømænd blev ikke registreret.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Mogens H Andersson

Hej Inger,

Jag har varit i kontakt med Rigsarkivet, som har en enhet i Viborg som har försökt hjälpa mig, men det är svårt eftersom han bara har försvunnit.

Min farmor dog 1936 och i Skifte-protokollet står det att Martin Ahlmann Nielsen är död. Dvs någon på Skifterätten har skrivet med blyerts och stora bokstäver ARGENTINA.

Enligt personalen på Udvandrerarkivet i Aalborg finns det ingen person med detta namn som har köpt en biljett varken våren 1913 eller hösten 1915.

Själv har jag gått genom alla Martin Nielsen som ankom till Ellis Island. Det handlar om c:a 400 personer varav 80% är helt ointressanta eftersom registret omfattar alla Martin med olika andranamn men också kvinnor som Martine eller Martina.

Jag har också kollat några gränsövergångar mellan Kanada och USA,  dock utan resultat.

Anledningen till att jag fortfarande är inne på Argentina spåret är att min farmor uppgett för myndigheterna att hon hade hans adress i Argentina.

Mvh

Mogens

Ruth Neumeister

Du har virkelig været vidt omkring Mogens.

Kunne man forestille sig, at hans dødsannonce evt. har været i en dansk avis, eller en Argentinsk avis under en rubrik for danskere, som det har været visse steder i Amerika?

Der må have været en form for kontakt imellem de danske og argentinske myndigheder, når de ved, at han ved din farmors skifte er død i Argentina.

Det er ingen hjælp, men bare tanker.

Hilsen ruth


Mogens H Andersson

Ruth och Inger

Tack för idéer och tankar! Av och till har jag sökt information om Martin Ahlman Nielsen och utöver vad jag tidigare har skrivit har jag naturligtvis varit i kontakt med Immigrationsmyndigheterna i Argentina. De har bekräftat att mitt mejl har kommit fram, men sedan har ingenting hänt.


Jag har varit i kontakt med tre danska kyrkor i Argentina varav kyrkan i Buenos Aires har svarat att de saknar uppgifter om honom. De övriga två kyrkorna har jag varit i kontakt främst genom Facebook, men inget svar.

Genom danska ambassaden fick jag tips om att det finns en Dansk-Argentinsk förening i Köpenhamn, men de har inte heller svarat.

Enligt Rigsarkivet fördes det inga register på kommunnivå före 1924, vilket gör det svårt att hitta uppgifter. Fick tips att kolla laegsrulle men hittade inget om honom där.

Det som är klarlagt i kväll och som kanske kan kollas ytterligare är vilka rederier som seglade på Nord - och Sydamerika, men i vrigt finns det inte mycket att gå efter.

Noteringen om Argentina bygger nog helt på uppgifter som min farmor har lämnat till myndigheterna i Hobro. Det går nog att utesluta att det har funnits officiella kontakter mellan Argentina och Danmark angående hans död i Argentina.

Att jag fortsätter att leta information handlar numera mest om att jag tycker det är en intressant uppgift och att det är ytterst märkligt att en person bara kan lämna sin familj utan att det går att få reda på vart han tog vägen...

Tack för alla inlägg!
Mogens

Eva Morfiadakis


Jag har samma situation i min familj. Min mormors bror lämnade Sverige och sin familj 1916 för att åka till Amerika. Han skulle till sin bror men bröderna lär ha blivit ovänner och han hörde aldrig mer av sig.

Hans fru dog 1973 fortfarande gift. Jag har varit i kontakt med svenska UD som inte hade några uppgifter. Jag var t o m i kontakt med hans arbetsgivares barnbarn i Census 1940. Han pratade med sin 95-åriga mamma som kom ihåg att min släkting lämnade farmen ca. 1947 men mer visste hon inte. Jo, att hennes man körde honom varje lördag till järnvägsstationen och hämtade honom sen på söndag kväll.

Jag misstänkte att han kanske träffade en dam och valde ut några orter utmed järnvägslinjen. Skrev till stadshuset och frågade och se i en ort 50 km bort fanns hans death certificate. Han dog 1948. Ingen i Sverige fick meddelande om hans död.

Jag tror att man ofta åkte från Hamburg eller Bremen när man skulle till Sydamerika. Nu vet jag inte om första världskriget påverkade resandet från Tyskland.

Eva M
Eva M

Mogens H Andersson

Nu har jag fått besked från en släktforskare i Argentina att det inte går att finna uppgifter om tid eller plats för när Martin Ahlman Nielsen avgick med döden.

Argentina är ju ett stort land med många delstater men där uppgifter om döda förs manuellt med undantag för Buenos Aires och delstaten med samma namn.

För att få fram fler uppgifter måste jag alltså veta namnet på platsen där han dog!

Enligt Skifteretten i Hobro dog han i Argentina, men jag undrar om det trots allt är möjligt att han kan ha dött i Danmark?

Tack för all hjälp!

Mvh

Mogens

Eva Morfiadakis


En Marin Nielsen f. 1883 åkte från en engelska hamn 1921 till Buenos Aires. Uppgiften kommer från findmypast.co.uk som är betalsite. För att se allt måste man alltsp betala.

Många som skulle till Sydamerika åkte från Hamburg eller Bremen.

Eva M
Eva M

Mogens H Andersson

Hej,
Problemet är att han försvann i september 1915 och det är tveksamt om linjen Hamburg - Buenos Aires gick under första världskriget...

Mvh

Mogens

Bernhard Christensen

hej Mogens

jeg har af snævre omveje fundet slægtninge som er udvandret - dog efter WW1 (1919) og på rejser i 1929 - i skibslister mod Buenos Aires

Det er den tunge vej med Google og så andre databaser

jeg fik held med skibslister på Hamburg-Suedamerkanische og på Royal Steam Packet og Co fra Liverpool - der ligger oplysninger også i argentinske databaser - http:cemla.com (pas på virus!) er der skibsliste, men den er enkel at slå op i også selvom du evt ikke er stærk i spansk

Opslagene har været så utallige at jeg ikke kan give dig links osv - i sidste ende tager den ene søgning blot den næste.

de fleste søgninger på alle mulige databaser sender dig i sidste ende hen mod søgninger på ancestry.com - og det er godt hvis du har adgang - og ellers er det jo en "betalingskanal".

- om der er noget på stevemorse.org som også er en samling af "søgemaskiner"?

Held og lykke - men muligt at det er endnu vanskeligere under WW1 end før og efter

tjek også via en søgning på "Argentina"  her i D&S - find mine 1-2 tidligere tråde - og læs - hvor andre gode medlemmer er kommet med rigtigt god ideer og forslag

Bernhard

Mogens H Andersson

Hej Bernhard,

Tack för dina idéer och tips! Jag har kollat dina tips men tyvärr har jag inte kommit närmare svaret. Den ena länken leder till Ancestry och det har jag provat tidigare utan att få svar.

Jag kollade också findmypast.co.uk där jag hittade en intressant uppgift men när jag hade betalat gick det inte att komma tillbaka till uppgiften. Det är precis så som Ancestry arbetar.

Tyvärr får jag nog ge upp mitt försök att hitta Martin Ahlman Nielsen


Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej Eva M

Du skriver:En Marin Nielsen f. 1883 åkte från en engelska hamn 1921 till Buenos Aires. Uppgiften kommer från findmypast.co.uk som är betalsite. För att se allt måste man alltså betala.

Jag har nu betalat till findmypast.co.uk men jag hittar varken den uppgiften som du skriver om och inte heller den uppgiften som jag hittade innan jag hade betalat

har du fler uppgifter omlänken?


Mvh

Mogens

Eva Morfiadakis

Nielsen   Martin   1883   —   1921   Passenger Lists Leaving Uk 1890-1960   Buenos Aires, Argentina

Man söker under travel och migration.

Eva M
Eva M

Mogens H Andersson

Hej Eva,

Tack! Jag fann informationen sent  i går kväll plus ytterligare en ledtråd. Problemet är att tycks kosta 110£ för att komma vidare, men det finns ytterligare en väg där man köper 60 points för typ 10£ eller 300 points för 25£

Problemet är att jag inte förstår hur många points jag behöver för att komma åt informationen.

Jag skall försöka läsa in deras manual så jag förstår hur jag skall göra. Denna information har jag inte sett någonannanstans dvs varken på Ancestry eller My Heritage.


Mvh

Mogens

Vibeke Jespersen


Hvis man skal have de argentinske myndigheder til at finde ud af hvornår en person er død, kræver det, at man ved i hvilken region vedkommende boede.

Der skal skrives et brev på spansk til 'Senora Jefe del Registro Civil del...' til den region.
De skal bruge oplysinger som navn, fødseldag, fødested mv. Og hvordan man er i familien med afdøde.

Ekspeditionstiden er ca 1 år, og der vil være et gebyr.

Mogens H Andersson

Hej Vibeke,

Tack för informationen! Problemet är att Argentina består av 23 provinser och jag vet inte var jag skall börja. Jag har via en släktforskare i Argentina fått besked om att Martin Ahlman Nielsen inte finns noterad som död varken i staden eller provinsen Buenos Aires.

Vet du exakt vad gebyren är?

Mvh

Mogens

Vibeke Jespersen


Hej Mogens

Ja, Argentina er et stort land, og han kan jo have bosat sig mange steder..

Jeg mener beløbet var et par hundrede kroner.

Hvis din ane har søgt om at få sit pas fornyet, har han været i kontakt med den Danske Ambassade i Buenos Aires. Og dette materiale findes i kasser på Rigsarkivet. Men hvis han ikke har ønsket at rejse tilbage til Danmark, har han nok ikke søgt.

Mvh
Vibeke

Mogens H Andersson

Hej igen,

Han försvann i september 1915 och 1924 fick min farmor ett vykort från honom som förmodas vara avsänt från Buenos Aires, men det kan ju vara vilken stad som helst.

Det finns tre danska kyrkor i Argentina och den i Buenos Aires kan vi bortse ifrån, eftersom den grundades 1928 och de andra två besvarar inte varken brev eller mail.

Min tes är att han blev sjöman efter att han försvann i september 1915. Det finns en möjlighet att han har tagit sig till Argentina via en engelsk hamn, men vad som hände honom och vilken väg han tog är en viktig pusselbit som dock saknas.

Förnyandet av sitt danska pass borde vara värt att kolla vidare. Vet du hur länge passen var giltiga på den tiden?


Mvh

Mogens

Vibeke Jespersen


Nej, jeg ved ikke hvor mange år passene var gældende dengang.

Mogens H Andersson

Hej Eva,

nu har jag kollat länken på findmypast.com. Det blev jag dock inte mycket klokare på, eftersom jag bara får uppgift om att en Martin Nielsen född 1883 åkte som passagerare från Southampton till Buenos Aires med s/s Avon tillhörande  "The Royal Mail Steam Packet Company" med avresa den 13.4.1921.

Det finns kanske ett register över ankommande immigranter till Buenos Aires liknande det som Ellis Island förde? Har sökt men ännu inte hittat detta.

Mvh

Mogens

Vibeke Jespersen


Jeg tror ikke man i Argentina havde samme gode systemer som i Ellis Island.
Du kan - som Bernhard Christensen nævner - søge i Cemla.com

Mogens H Andersson

Hej Vibeke

Det har jag redan gjort, men han fanns inte där....


Mvh

Mogens