En seriøs måde at sammenkøre anetavler efterlyses.

Startet af Morten Hammer, 26 Aug 2018 - 10:52

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

Diskussionen har været oppe flere gange, bl.a.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=11670.0

På grund af nogle DNA undersøgelser har jeg genoptaget min slægtsforskning her i sommer og er bl.a. blevet meget træt af både Geni og Myheritage's måde at sammenkøre tingene på. En oplysning, der i forvejen er kopieret fra en hjemmeside til en anden, bliver jo ikke mere rigtig af efterfølgende at blive repeteret på en af de pågældende sider, hvor man jo skal have pengene op af lommen - uden garanti for kvaliteten af det, man ser.
Et eksempel er de afskrevne tidligere kirkebøger fra Thisted amt, hvor der er (ret forståeligt i betragtning af opgavens omfang - er der nogen, der har lyst til at læse korrektur? :-)  ) en hel del fejl, og hvor jeg så en del gange har opdaget, at nogle blot har kopieret afskrifterne helt bevidstløst uden at checke noget som helst eller i det mindste angive, at der er tale om en afskrift.

Jeg har og har haft megen glæde af GEDCOMP sammenligningen, men jeg savner noget i lighed med de ovennævnte sider, hvor tingene bliver dobbeltchecket (i forskellige kilder), før de bliver ophøjet til den evige sandhed - eller hvor der er mulighed for at undgå en alt for fast sammenkædning, hvis der er tale om usikkerhed/uenighed.

Er der nogen, der har andre/bedre forslag?

m.v.h.
Morten Hammer