Hans Christian Pedersens(Brixhuus) første ægteskab

Startet af Ingelise Jegbjerg, 08 Jan 2013 - 22:12

Forrige emne - Næste emne

Ingelise Jegbjerg

Hej. Jeg søger hjælp til at finde Hans Christian Pedersens første kone - og måske en til?
Hans Chr. er født i Timring den 29. august 1802, OA Nøvling, Hammerum, Ringkøbing 1725- 1832, opslag 32. Han er søn af Peter Mortensen og Mette Hansdatter Brix(huus), viet samme år, opslag 37 i samme kirkebog.
Det er ikke lykkedes mig at finde hans konfirmation, men i afgangsliste for Timring, Hammerum, Ringkøbing 1816- 1833, opslag 24, nr. 14 står der, at han er flyttet til Rind.

Jeg finder ham først igen i tilgangsliste for Nr. Snede i 1849, OA Nørre Snede, Vrads, Skanderborg, 1845- 1858, opslag 132, hvor han står opført sammen med Else Marie Chrestensdatter. som han nu er blevet gift med. Vielsen er den 11. april 1849, OA Aulum, Hammerum, Ringkøbing 1842- 1854, opslag 85. Her står han opført som enkemand.
Else Marie dør i 1850 og bliver begravet den 17. marts, OA Nørre Snede, Vrads, Skanderborg 1845- 1858, opslag 199.

Hans Chr. kommer til Them, hvor han bliver viet til Johanne Pedersdatter den 18. februar 1852 OA Them, Vrads, Skanderborg 1849- 1858.

Familien i finder jeg i 1855
Hans Christian Pedersen 54 år gift  murer Tømmering? Ringkøbing
Johanne Pedersen          26 år gift           ????            Skanderborg
Else Marie Hansen           4 år  barn         Them           Skanderborg
Peter Marius Hansen        2 år  barn         Them           Skanderborg

Jeg finder først igen noget om ham i 1880, da er han kommet på fattiggården
Skanderborg, Vrads, Them, Them Bye- og Sogn, Fattigaarden nr 8, 336, FT-1880, D2143
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Pedersen 74 aar  Fraskilt Uden forsørgelse  Timring Sogn, Ringkøbning Amt
Anders Jensen 73 aar  Enkemand Uden forsørgelse  Gødvad Sogn, Viborg Amt
Michael Rasmussen 82 aar  Gift Uden forsørgelse Vejle Amt
Niels Andersen 71 aar  Enkemand Uden forsørgelse Vejle Amt
Simon Jensen 69 aar  Ugift Uden forsørgelse  Vejle Amt

Det sidste, jeg har kunnet finde om ham, er, at han dør som fattiglem i Them den 4.december 1882, OA Them, Vrads, Skanderborg, opslag 255. Her står han opført som gift, men det kan ikke være med Johanne, da de jo i følge det ovenstående er blevet skilt, og hun er flyttet til Silkeborg med deres to fælles børn. Her bliver hun gift med Jørgen Jensen Damgaard i 1886, OA Silkeborg, Gjern, Skanderborg, 1881- 1890, opslag 249. Har han mon indgået et 4. ægteskab eller vil han ikke anerkende skilsmissen?
Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe mig med at finde den første kone og måske nr. 4.
Med venlig hilsen Ingelise



Bente Ougtvig Dyrstad

Hej Ingelise

Han er konfirmeret i Vildbjerg sogn. 1816-1833 # 20

husk at sætte link til din tidligere tråd som omhandler samme person.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Hej Bente.
Tak for dit svar,så ved jeg da lidt mere om ham.
Jeg har ledt efter min tidligere tråd, men har ikke kunnet finde den.
mvh Ingelise


Ingelise Jegbjerg

Tak igen - den havde jeg set, men kun læst overskriften. Og så havde jeg gemt dele af den andetsteds på min pc, men uden, at jeg havde fået alt med.
Dette viser jo blot, at man skal angive sine kilder, også på egne opslag.
Mvh Ingelise

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa


ved ikke om du er interesseret i søskende

men har fundet en Maren som kan følges her, hun får en søn



Ringkøbing, Hammerum, Nøvling, Egbechhuse, et Huus, 30, FT-1834, C4246
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Mette Hansdatter   53    Enke      lever af Strømpestrikken   
Maren Pedersdatter   25    Ugift      hendes Børn   
Ane Pederdatter   23    Ugift      hendes Børn   
Ane Sophie Pedersdatter   10    Ugift      hendes Børn   
Carl Christian Hansen   1    Ugift      Maren Pedersdatters uægte Barn   
Niels Anton Hansen   24    Ugift      bortløben Tjenestekarl, er henregnet til Strømpestrikkere   

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Hammerum, Nøvling, Egbekhuuse, et Huus, 2, FT-1840, C4257
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Mette Hansdatter   60    Enke      Huuskone, lever af Strikning   
Maren Pedersdatter   31    Ugift      hendes Datter   
Carl Christian Hansen
   7    Ugift      Enkens Døttres Børn   
Hans Peter Jørgensen   6    Ugift      Enkens Døttres Børn   
Mette Larsdatter   2    Ugift      Enkens Døttres Børn   


Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Hammerum, Nøvling, Skibild, En gaard, 37, FT-1855, D3356
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Iver Jensen   46    Gift   Gaardmd., huusfader      Sneiberg S., R.a.
Ellen Pedersdatter   42    Gift   Hans kone      Ørre S., R.a.
Jens Iversen   10    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Peder Iversen   5    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Lars Chr. Iversen   3    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Mette Marie Iversen   7    Ugift   Deres børn      Her i Sognet
Maren Jensdatter   77    Enke   Aftægtskone, der af ham forsørges      Ørre
Carl Christian Hansen   27    Ugift   Tjenestekarl      Her i Sognet_____



Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hammerum, Tjørring, Tjørring, Tjørring By, Et Huus, 14, FT-1880, C6937
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:


Carl Christian Hansen   45    Gift   Husfader og Kludesamler      Neufling Sogn Ringkjøbing Amt [Nøvling]
Inger Hansen Sandberg   41    Gift   Hans Hustru      Bording Sogn Ringkjøbing Amt
Ole Carlsen   10    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet [Tjørring]
Anders Peder Carlsen   7    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet [Tjørring]
Martin Carlsen   4    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet [Tjørring]
Hans Christian Carlsen   2    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet [Tjørring]
Maren Pedersen   71    Ugift   ernærer sig ved Strikning      Timring Sogn Ringkjøbing Amt
Mette Olesen   26    Ugift   ernærer sig som Dagleierske      Aulum Sogn Ringkjøbing Amt________________________________________

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

Hej igen og tak.
Jo, jeg er meget interesseret i søskende. Jeg havde fundet tre søskende til ham, men har ikke fundet andet end deres fødsel. Det er Maren, som du har fundet noget om - hun er født 7/8? 1809, Ane, født 11/6 1812 og Niels Adsberg, født 26/3 1816, i Nøvling, Hammerum, Ringkøbing samme kirkebog som Hans Christian, opslag 33.
Og så er jeg jo stadig på jagt efter Hans Christians første kone!
Mvh. Ingelise

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa


det kunne være han dukkede op som fadder, derfor tog jeg søskende


Ringkøbing, Hammerum, Tjørring, Trælund by, Et huus, 55, FT-1855, D3665
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Adsberg Pedersen   39    Gift   Fæster, dagleier, huusfader      Timring S., Rkbg. Amt
Kirstine Paaskesdatter   35    Gift   Hans kone      Borberg S., Rkbg. Amt
Paaske Nielsen   1    Ugift   Deres søn      Her i S.
Jensine Kirstine Caspersen   4    Ugift   Pleiebarn, indtinget af fattigvæsenet i Vildberg      Tviis S., Rkbg. Amt



Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Ginding, Sahl, Svenstrup by, Et huus, 9, FT-1860, D2652
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Adsberg Pedersen   49    Gift   Huusmd, huusfader, dagleier      Borberg S., Ringk. A.
Kirsten Paaskesdatter   40    Gift   Hans kone      Borberg S., Ringk. A.
Paaske Nielsen   6    Ugift   Deres børn      Tjørring S., Ringk. A.
Mette Johanne Nielsen   4    Ugift   Deres børn      Sneiberg S., Ringk. A.
Søren Peter Nielsen   3    Ugift   Deres børn      Herning S., Ringk. Amt

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Ingelise Jegbjerg

God aften
Ja, det kunne jo have været en mulighed. Men tak for oplysningerne om Niels. Han har tilsyneladende  klaret sig bedre end sin søster Maren.
Mvh. Ingelise

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

Søsteren Ane Sophie dør i 1838 14 år gl i Nøvling, fik ikke skrevet nr ned.

Ringkøbing, Hammerum, Nøvling, Egbechhuse, et Huus, 30, FT-1834, C4246
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Mette Hansdatter   53    Enke      lever af Strømpestrikken   
Maren Pedersdatter   25    Ugift      hendes Børn   
Ane Pederdatter   23    Ugift      hendes Børn   
Ane Sophie Pedersdatter   10     Ugift      hendes Børn   
Carl Christian Hansen   1    Ugift      Maren Pedersdatters uægte Barn   
Niels Anton Hansen   24    Ugift      bortløben Tjenestekarl, er henregnet til Strømpestrikkere 
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 


Ingelise Jegbjerg

#11
Hej igen.
Jeg har nu gennemtrawlet adskillige tilgangslister, set i folketællinger og døde kvinder mellem 1820 og 1849 i Ringkøbing amt for at finde et spor efter Hans Christian og hans første kone, men uden held.

Det er et langt tidsrum - næsten 30 år, fra han flytter til Rind i 1820, og til han og kone nr. 2 vies i Aulum 1849- hvor der intet er til at finde om ham/dem.

Er der mon nogen i dette forum, der kunne give mig en ide om, hvor jeg så eventuelt kunne søge, eller er det mon nålen i høstakken, jeg leder efter, altså helt håbløst?
Med venlig hilsen Ingelise

Ingelise Jegbjerg

Hej - jeg tager lige en gammel tråd op for at fortælle, at jeg endelig har fundet Hans Christian Brixhuus Pedersens første kone via Google, hvor jeg fandt en person, der også tilhører slægten, og han har givet mig følgende oplysninger:
"Hans Christian Pedersen Brix el. Brixhuus bliver gift første gang i Brande 23.12.1832 med den 5 år ældre jordemoder Karen Olesdatter. De ses i Grarup, Brande sogn (Nørvang hd, Vejle amt) ved folketællingen i 1834, men rejser fra sognet i 1836 (afgangslisten) til Hornstrup sogn (Nørvang hd, Vejle amt). Ved folketællingen i 1840 ses hans kone på Bredballe Mark i Hornstrup sogn som 'enke', mens han selv ses i Holtum i Sindbjerg sogn som 'enkemand'. Det betyder sandsynlig at de er blevet skilt eller separeret. Karen Olesdatter dør i Hornstrup sogn 23.10.1843, 47 år gl. Hendes fødested angives til Brandborg Mk. (?), og det noteres at hun er 'forhen separeret fra Manden Hans Christian'
Hans Christian flytter til Nr. Snede i 1849 angiveligt fra Vildbjerg-Timring, men da han samme år bliver gift igen (m. Else Marie Christensdatter) betegnes hans hjemsogn som Hornstrup. Hvor han har været mellem 1840 og 1849, vides ikke. Han burde jo findes i 1845-folketællingen, men jeg kan ikke se ham nogen steder."
Jeg har selv set efter, om der skulle være børn af første ægteskab, men har ikke fundet nogen.
Hans Christian har åbenbart haft et noget omtumlet liv, da han ender sine dage på fattiggården i Them, med to forliste ægteskaber, en kones død i barselsseng og to mistede smådrenge bag sig.

Dejligt at finde den sidste- eller retter den første kone- så nu er der ved at være styr på denne gren af familien.
Ingelise