Hvor er tvillingsøsteren?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 30 Sep 2014 - 12:31

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle-Nørvang-Øster Snede

Anna Nielsdatter og Maren Nielsdatter *28.02.1781  (Anna er min ane) deres far: Niels Hansen
                                                                                                                mor: Maren Jensdatter

I FT 1801 står pigerne opført til at være 14 år, men må rettelig være 20 år       (1787+14=1801)

!801, Maren Nielsdatter 20 år, hjemmeboende, men det er det sidste jeg har kunnet finde om hende, hvor imod for min ane, Anna Nielsdatter, har jeg alt hendes videre forløb, og da de er tvillinger, vil jeg gerne have søster Marens videre liv med

Hvor er hun blevet af, det er spørgsmålet?

Mvh.
Karl-Peter


Heidi Ilsoee

#2
Et forsigtigt bud:

Vejle, Jerlev, Højen, Høien sogn, Et huus, 47, FT-1845, C1935
Niels Sachariasen 35 Gift  Muurmester Heri sognet  
Maren Carlsdatter 46 Gift  Hans kone Gauerslund sogn Veile amt  
Marie Kirstine Nielsen 6 Ugift  Deres barn Heri sognet  
Sacharias Nielsen 5 Ugift  Deres barn Heri sognet  
Maren Nielsen 2 Ugift  Deres barn Heri sognet  
Maren Nielsen 64 Enke  Huusmoder moder,der af dem forsørges Øster Snede sogn Weile amt   Kommentar: Forstanden berøvet i 12 aar

Vejle, Jerlev, Højen, Hiulbæk, Et Huus, 51, FT-1840, C5082
Niels Sachariesen 30 Gift  Leiehuusmand og Dagleier 
Maren Carlsdatter 34 Gift  hans Kone 
Marie Kirstine Nielsdatter 1 Ugift  deres Datter


Heidi

Karl-Peter Dammeyer

Til Jan: tak for dine link, en rigtig god hjælp med den første, de tre andre er indarbejdet

Tak til Heidi, det er uden tvivl det rigtige der er fundet, familien havde megen tilknytning til Højen, hendes tvilling søster boede i Højen, da hun fik sine tre første børn

64 år passer også med at være født i 1781, og fra Øster Snede sogn, men pudsigt at efternavnet blot er Nielsen, men man var måske i visse tilfælde ved at gå bort fra "datter"

Maren Nielsdatter må jo have været gift, når der står "Husmoder moder" - jeg har ledt i Øster Snede kirkebøger igennem for at se, om hun skulle være gift der, men fandt hende ikke, ikke jeg i hvert fald

Murmester familien har altså kendt Maren godt, og derfor taget sig pænt af hende

Mange hilsner
Karl-Peter

Ellen Marie Kaae

Man må forstå folketællingen sådan, at Maren Carlsdatter er Maren Nielsdatters datter.

Maren Carlsdatter er født i Gauerslund sogn omkring 1801 - her finder man denne mand:

Vejle, Holmans, Gauerslund, Gauerslund Sogn, Børcop Bye, 15, FT-1801, B8842

Carl Carlsen 41 Gift Mand Huusmand og Skræder  
Bodil Marie Mathiasdatter 49 Gift Hans Kone  
Mette Marie Carlsdatter 13 Ugift Deres Børn  
Matthias Carlsen 10 Ugift Deres Børn  
Johanne Carlsdatter 7 Ugift Deres Børn

Mon der er en sammenhæng??
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Mette R Francke

Hei

Kan Maren Carlsdatter være svigerdatter af Maren Nielsdatter ?

Mette
Mette R Francke

Karl-Peter Dammeyer

Hej til denne tråds hjælpere!

De nye oplysninger der er kommet fra jer, kan der sikkert godt være noget om, men må dog efterprøves for at blive helt sikker
Nu har man dog også lov at være heldig en gang imellem. Jeg vendte tilbage til Øster Snede sogn, for atter at finde Maren Nielsdatter gift

Vejle-Nørv.-Øster Snede  -  1795-1814  -  opsl. 115 øverst  -  1803

5. maj: Enken Christen Madsen og Pige Maren Nielsdatter (22 år)
begge af Solskou - Forlovere Rasmus Gregersen
og Jens Jensen Hauge   -   (Marens tvilling søsters mand)


Som det forventes, skulle de vel også have børn:


samme: opsl. 42   -  Fødte  -  hs  -  øverst  -  1804

Christen Madsen ----------Væver fra Solskou ,- og Gdm. Niels
Hansens Hustr.
af Højen                 D. 20 Febr. - Begge i første Ægteskab - Mode
                              ren holdt og sin Kirkegang

Den sidste indskrivning, lyder underlig, der er ikke navn på et barn, og der er to mænd på banen, men det er jo rigtigt nok, at Maren Nielsdatter er født i Højen
Kan Christen Madsen mon være død? (her ikke søgt) - kan barnet være død? (har ikke søgt) - har heller ikke søgt Maren gift med Niels Hansen

- for nu skal jeg have min formiddags kaffe -

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Hej!
Der kommer snart mere stof

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle-Nørvang-Øster Snede  -  1795-1914 - Ny version

I det følgende nævnes en række opslag, som følger årstal i rækkefølge
Men der er lidt forvirring i Navnene, og noget af tydningen har jeg ikke helt styr på, så måske ligger fejlen her
Det vil være for meget at skrive al teksten i alle opslag, derfor korte anvisninger

1  -  opsl. 115 øverst hs - 1803 - Christen Madsen og Maren Nielsdatter - corpul.

2. -  opsl. - 43 vs - 2. søn. Trin  -  1804  -  en søn Mads

3. -  opsl. - 52 hs - 1807 - 2. advent - Boelsmand - en søn Niels

4. -  opsl. - 118 hs - 1807 - enkem. Christen Madsen og Ane Kirstine Nielsdatter - corpulerede

5. -  opsl. -  78 hs -  1807 - Boelsmand Christen Madsen - Kirsten Jensdatter - dødfødt drengefoster

6. -  opsl. -  57 hs nederst - 1809 - bolsmand Chr. Madsen og Ane Kirstine Nielsd.  - datter Birte Marie

7. -  opsl. 65 hs - 1812 - bolsmand Chr. Madsen og Ane Kristine Nielsdatter en søn Christen
                                     Manden i 3.  Konen i 1. ægteskab

Det kan godt passe med Christen Madsen i 3. ægteskab, hvis Maren Nielsdatter er kommet ud af billedet
Er de mon blevet skilt?
Hvis Maren Nielsdatter i FT 1845 i Jerlev i Højen sogn, er min, så vil hun jo være et eller andet sted i den mellemliggende tid, men hvor?

Mvh.
Karl-Peter