Sophie Johnsdatter, f.o. 1767 – Søborg sogn, Holbo H., Frederiksborg Amt

Startet af Bjørn Marcher, 17 Okt 2014 - 19:53

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher

Jeg søger forældrene til min tip3-oldemor Sophie Johnsdatter, samt oplysninger om moderen Dorthe Larsdatter, hvor kun to folketællinger er kendt:

Frederiksborg, Holbo, Søborg, Søborg,  42 familie , FT-1787       (opslag 8 )
Dorte Lars Datter         51   Konen                enke efter  1ste ægteskab           Indsidderske  
Sophie Jones Datter    18   hendes Datter     ugift                     (tolket som Goners  =  Gunners i ddd )


Frederiksborg, Holbo, Søborg, Søeborg Bye,  23de Familie, FT-1801 (opslag 6)
Johan Daniel Heinichsen       37    Gift   Mand          Jordløs Huusmand  
Sophie Johnsdatter               34    Gift   hans Kone  
John Johansen                       8            - Deres Børn  
Jens Johansen                       4            - Deres Børn  
Hans Johansen                      1            - Deres Børn  
Dorthea Larsdatter               68     Konens Moder   Enke efter 1ste ægteskab


Sophie benævnes altid Johns datter, ikke Johans datter. Jeg har ingen oplysninger om faderen John.  
En Johan Friderik, 39 årig fæstebonde i Søborg ved OE i 1771, i 1.ægteskab, med en 35 årig kone i 2.ægteskab kan være faderen. Men det passer jo dårligt med at Dorthea nævnes som enke efter første ægteskab.

Sophie og Johan får desuden børnene
Marie Elisabeth Danielsdatter Heinich, født 21.marts 1804 I Søborg (kirkebog er ikke bevaret, dato fra senere kilder)
Johan Danielsen, født 1.oktober 1809 (kirkebog ikke bevaret, dato fra konfirmation).

Jeg har også senere oplysninger om Sophie ved at følge børnene, incl. hendes begravelse i sognet 1831.

Vil være taknemmelig for enhver oplysning om Sophie's forældre.

Venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Birthe Balskov

Hej Bjørn
Dette kunne være et ud på en søster Johns-/Joens-

Frederiksborg, Holbo, Søborg, Munkkerup Bye, , 5te Familie, FT-1801, B3531
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Ibsen 33  Gift Mand - 
Margarethe Joensdatter 50  Gift hans Kone   
Ellen Nielsdatter 25  Ugift Tieneste Pige   
Hans Sørensen 66  Enke(mand) Konens Stedfader

Tjenestepigen Elllen Nielsdatter får i 1802 en søn, Søren Jensen, der bliver døbt i Esbønderup, hvor faderen hedder John. Når hendes søn får navn efter, hvem hun tjente hos, må han jo på en eller anden måde have følt sig ansvarlig.

den 31te Octbr
Døbt Ellen Nielsdatters uægte barn fra Skovhuse. Hun var bleven besvangret i sin Tieneste udi Søborg Sogn og udlagde til Barnefader en omvankende Person ved Navn John, som hun forresten ikke vidste hvor opholdt sig. Barnet blev kaldt Søren. Fadderne Niels Fiskebroes* Hustr. og Datter, Anders Ipsen*, Jørgen Pedersen og Niels Eskildsen, alle af Skovhusene.

Nu er det noget senere, så din John er det nok ikke, men måske en søn?
v.h.
Birthe Balskov

Bjørn Marcher

Hej Birthe (og andre),


1000 tak for dit input - det kunne være en søster, det er rigtigt. Jeg har ikke ud fra faddere til børnenes dåb kunne spore eventuelle søskende - af den simple grund, at kirkebogen ikke findes længere....

Montro denne John / Joen kunne være en søn af konen, hvor hun tjente?


Jeg har fundet anmeldelsen af Sophie's død til skiftemyndigheden:

Opslag 238 i Skifteprotokol (Amtsforvalteren) 1825-1837, Kronborg Amtsstuedistrikt:

1831. D. 2.Decbr.: anmeldt afdøde Johan Daniel Heinikes hustru Sophie Joensdatters dødsfald af Søborg. Hun efterlader 3 myndige sønner, 2  Umyndige Døttre og 2 Børnebørn. -

- også i FT1787 kan hendes patronym læses Joensdatter, altså med et E i stedet for H.  

Jeg har en anden mulig søskende, en bror Ole Joensen, i en lægdsrulle, lagt ud til tydning i en anden tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,86605.0.html

det kunne tyde på at han kommer fra Harreshøj i Tikøb sogn - men her kan jeg ikke finde hans dåb, så endnu er documentationene lidt tynd....

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk